Fórum pro uživatele kancelářského balíku OpenOffice | LibreOffice
 

#1 2. 9. 2019 09:42:40

zubrtoma
Člen
Registrace: 2. 9. 2019
Příspěvků: 6

Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Dobrý den,
potřeboval bych poradit s tabulkou na výkaz práce. Už mě to nebaví vyplňovat ručně a chtěl bych si to zautomatizovat.

Jedná se o tabulku na výkaz práce, kde by ve sloupci 2 bylo vybráno písmeno - symbol dané směny, což se mi již podařilo vykoumat dle fora /data-platnost-seznam a hodnoty ze zdrojové tabulky(pod hlavní tabulkou dole - sloupce lícují s hlavní tabulkou výkazu - sloupec 2/. nicméně dále jsem v koncích, zkoušel jsem funkci IF, VLOOKUP a nejsem schopen je přesvědčit ke spolupráci

* rád bych vybral ze seznamu hodnotu ve sloupci 2 a aby se následně vyplnil i zbytek řádku /případně dvou řáddků nad sebou - viz dále/ v tabulce výkazu - tj. zadám symbol D a aby se vyplnil řádek až nakonec dle tabulky směn pod hlavní tabulkou, nejlépe i s textovým popisem.

* Některé směny pokračují do druhého dne, t.j. po vybrání písmene by se měly vyplnit dva řádky, což bude asi problém, ale pokud by se v řádku vybrala třeba nula, tak by se ten mohl následně vyplnit dle předchozího, ale nevím jak stanovit tyto priority.

* Event. je možné dát zdrojová data na druhý list - asi detail

* Následné sumy v dolním řádku již snad nebudou problém.

Dotaz jsem položil dost krkolomně, nicméně doufám, že bude srozumitelný. Moc Vám děkuji za jakékoli rady, snažím se o to již dvě hodiny a ani přes vyhledávání tady na foru se mi nedaří. Přikládám zdrojový soubor.

https://www.dropbox.com/s/ntydvo3qs7dq3 … z.ods?dl=0

Offline

#2 2. 9. 2019 13:48:19

mikess
Člen
Registrace: 29. 9. 2008
Příspěvků: 15

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Ahoj, tady jsem něco zkusil (zatím jen část hodin): https://uloz.to/file/mierRpK7v8LV/vykaz-uprava-ods
dej vědět, zda je to ono, aby se dalo pokračovat dál.
Ještě do toho výkazu práce napiš, kam co patří. Třeba jen vyplň první den, pak to bude přehlednější a lépe tomu porozumím.

Offline

#3 2. 9. 2019 16:40:06

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Není to velký problém, ale Vaše tabulka od řádku 60 je nedostatečná. Těžko nasměrovat na řádek který nemá "index". Toto se objevuje na řádcích 62 a 64. Chápu že to je ten problém který uvádíte jako řešení 2 řádků. Máte představu, že ve vlastním výkazu bude mít některý den 2 řádky - což jsou zřejmě ty dva případy "bez indexu".
     To je sice možné dělat manuálně ale také se posune tabulka z řádků 60 až 69. Ta by měla být na jiném listu - zřejmě s názvem "data". Takže můj názor je ten, že i když se jedná o takto daný zápis přes dva řádky - musí mít položka tabulky také "index".
     Mám v přibuzenstvu zdravotní sestru a tak vím že se běžně rozlišuje Ranní (R = 8 hodin) a denní (D = 12 hodin). není sice obvyklé pracovat na třísměnný provoz, ale nic tomu nebrání. Takže aby ve zkratkách nebyly zmatky (vím - účtárna má své představy) je možné použít
D12 denní 12 hod všední den
N12 noční 12 hod všední den
N8  noční 8 hod všední den
NP12 noční v pátek 12 hod
NP8  noční pátek 8 hod
VD   víkend denní 12 hod
VN   víkend noční 12 hod
NN   noční neděle 12 hod
DM   dovolená (M asi jako mateřská? - nepodstatné)
DS   dovolená (S asi jako standardní? - nepodstatné)


     Takto nějak by to mělo být popsáno. Je jasné, že sestry ve směnách by měly mít předepsaný graf na dvanáctky (existují i smíšené grafy 8 a 12 hod ale s tím je víc praktické práce i starostí). Naproti tomu existují sestry jen na ranní směny (staniční, zácvikářky ap.) které je možné vyslat jako posilu - nejlépe jen na "osmičku" a to kdykoliv, takže i na nedělní noční ap.
     Problém bude s tím, že mzdovka nemá zavadené příslušné indexy, ale to se dá nastavit takže jde spíš o jejich schopnost, nebo ochotu. Já to postavím tak jak si myslím že je správně a pak bych očekával Vaše připomínky.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#4 2. 9. 2019 18:29:28

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Otestujte toto První verze.
     Moc jsem toho nedělal a ani nekomentoval. Snad bude zřejmé co jsem chtěl ukázat a pak i to co byste potřeboval dodělat. Za zmíňku snad stojí že jsem předělal načítání z data-platnost-seznam na data-platnost-úsek buněk.
     Například pouhým smazáním čísla dne můžeme připisovat nestandardní hodiny přesčasů a podobně. To je dáno vzorcem v číslování který inkrementuje k maximu z úseku jedničku - tím přeskočí prázdné buňky. Ty ovšem mohou na konci scházet, takže je nutné přidat a na ně vykopírovat vzorce. To by šlo i stylověji například makrem.


     Je toho určitě dost ke zkoumání a testování. Netroufám si predikovat Vaše skutečné potřeby.

Editoval neutr (2. 9. 2019 18:31:50)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#5 3. 9. 2019 21:05:44

zubrtoma
Člen
Registrace: 2. 9. 2019
Příspěvků: 6

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Ahoj, moc Vám děkuji za rady a pokusy. Daří se mi otevřít pouze soubor od mikesse, od neutra je pravděpodobně v libre office, ten v práci nemám a pro nedostatečná práva ani nemohu nainstalovat, jsem tu už druhý den v kuse, tudíž nemohu ani zkusit doma. Už jste rozchodili funkce, které já rozchodit neumím, ani tabulku od mikesse nejsem schopen upravit, jak bych potřeboval.

* souhlasím že by bylo lepší zdrojová data umístit na druhý list
* asi by mi dostačovali i směny které jsem si zadal,pokud tam budou směny 8 h,. bude to jedině dobře, ale zase další komplikace k řešení.
* pro snažší pochopení přikládám tabulku, jak by měl vyplněný výkaz vypadat, vždy ve žlutém poli/1-2 řádky/ je jedna směna, odděleno bílým řádkem.

Moc vám děkuji za pomoc, ale pokud ny to nebudete mít čas, nechme to usnout, myslel jsem že to bude jednodušší smile

https://uloz.to/file/ZnCeMrMzT7AK/vykaz-ods

Editoval zubrtoma (3. 9. 2019 21:05:59)

Offline

#6 4. 9. 2019 05:49:03

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

zubrtoma napsal(a)

A) Už jste rozchodili funkce, které já rozchodit neumím, ani tabulku od mikesse nejsem schopen upravit, jak bych potřeboval.
B) * souhlasím že by bylo lepší zdrojová data umístit na druhý list
C) * asi by mi dostačovali i směny které jsem si zadal,pokud tam budou směny 8 h,. bude to jedině dobře, ale zase další komplikace k řešení.
D) * pro snažší pochopení přikládám tabulku, jak by měl vyplněný výkaz vypadat, vždy ve žlutém poli/1-2 řádky/ je jedna směna, odděleno bílým řádkem.

a) Není problém udělat vzor pro nejlepší řešení podle a pro celou tabulku. Snad se k tomu dnes dostanu. Udělám i detailní popis vzorců zejména VLOOKUP().


b) Vzor bude obsahovat tabulku na listu „data".


c) Vzorová tabulka bude provedena tak aby se daly „nepotřebné položky" smazat.


d) To je řešitelné variantně.

KOMENTÁŘ.


zubrtoma napsal(a)

Ahoj, moc Vám děkuji za rady a pokusy. Daří se mi otevřít pouze soubor od mikesse, od neutra je pravděpodobně v libre office, ten v práci nemám a pro nedostatečná práva ani nemohu nainstalovat, jsem tu už druhý den v kuse, tudíž nemohu ani zkusit doma.


     Ano bylo to provedeno v Libre Office. Udělal jsem to jen ilustračně. Důvody jsou z mé strany nekomentované. Raději to upřesním nyní. Mikess uvedl správné a jednoduché řešení pomocí VLOOKUP. Vy jste ale zmínil také funkci IF. Proto moje řešení spočívalo právě v tom IFS() které je pokročilejší verzí IF() - tu zase AOO neumí. Mělo to být jen ukázkou která demonstruje že to jde. K tomu jsem udělal načítání tabulky z jiného listu a upravil jsem pořadové číslování dne ve sloupci "A".


     Je celkem zřejmé, že taková šablona by měla sloužit celému špitálu a nejen v rámci chirurgie, ale to je ve hvězdách. Zato nejméně Vaše oddělení by mělo používat stejný vzor jak pro sestry, tak pro lékaře a další zdravotnický personál.
     Logicky stačí vzor kde jsou uvedeny všechny varianty které se dají rozpitvat na specializované šablony. Zejména sestry budou mít problém směnového rozdělení na 8 a 7,5 hodiny. U lékařů snadno dojde k souběhu pohotovostí s vlastními službami které podle vzoru může obsahovat až 3 varianty rozdělené ještě na všední dny a víkendy (6 variant).


     Tato neurčitost tabulky pod výkazem zřejmě zastavila mikesse. Prázdné pole v prvním sloupci nelze úspěšně použít více jak v jediném případě a i ten vyžaduje extra dotaz. Proto by všechny hodnoty prvního sloupce "B" měly mít nějaký identifikátor.
     V relaci nejsou jen prázdné buňky, ale také jejich podstata. Aby to fungovalo u pohotovostí, nebo i u náhradního volna a jinde je potřebné vykazovat stejně jako u položek D, N, P a podobně. Tedy rozsah hodin a za ním součet. Zejména u lékařů nastane problém, když tento má svou směnu na oddělení, respektive na sále, a současně pohotovost při výkonu. Jindy může mít pohotovost na pracovišti, ale nikoliv vlastní směnu, nebo je dokonce doma kde je k dispozici.
     Pokud má lékař současně směnu a pohotovost má ve stejný časový úsek přesah dvou položek. Tyto zase mají své vlastní sazby a měly by mít samostatný řádek který lze navolit z tabulky.

     Ve skutečnosti se dají zapsat také ke dni ve kterém je vykonávána služba - jednoduše manuálním připsáním do kolonek "pohotovost". To je sice možné, ale snadno se to přehlédne což se může projevit zejména na výplatě. V takovém případě by opravdu každá pohotovost měla být v samostatném řádku a tento princip by se projevil někdy jako dva řádky stejného dne.
     Proto by to mělo platit shodně pro všechny druhy pohotovostí => každý typ ze 6-ti pohotovostí by měl mít vlastní zadávací kód a tím pádem také rozpad na časy ve všední dny, svátky, noční a nejméně součet z rozpadu (v případě různých sazeb) který by podléhal celkovým součtům za měsíc.


     U sester je zase celkem pochopitelné, že se prolínají dva různé fondy pracovní doby. Toto je docela nepříjemné zejména v případě, že sestry mají povinnost samy vést svou evidenci (pochybuji že to někdo přepisuje z papíru do počítače). Chtělo by to idividiální šablonu na každou zdravotnickou profesi podle fondu pracovní doby - nejen u sester. Tedy šablonu pro sestry na ranních směnách - často musí zaskočit do směn, nebo si protáhnout osmičku na dvanáctku a podobně. Také primář musí občas do služby i když má fond pracovní doby 8 hod (samozřejmě to nikoho nezajímá a navíc se příplatky odvíjí ze základu - každý měsíc podle počtu směn ap.) V nemocnici mohou být lékaři jen na ranní - specialisté kteří dělají část úvazku v ordinaci a část v nemocnici. Týká se to také nižšího zdravotnického personálu - asistentů.
     jednoduše řečeno - každý typ pracovního zařazení a fondu pracovní doby potřebuje specifickou šablonu pro výkaz své práce. Nehovořím o ideálu který by byl reprezentován jako předepsaný plán práce na každou osobu. Každá osoba by vyplnila do plánu skutečně odpracované. Vím jak je to v praxi. Často lidé nevědí ještě 15. dne jak budou sloužit od prvního. Lepe řízená oddělení mají plány práce i 3 měsíce dopředu - ale to je vzhledem k praxi často nereálné.


     Je zřejmé, že ani konkrétní šablona nebude oblíbeným prostředkem už proto že musí balancovat mezi potřebami oddělení, možnostmi personálního pokrytí a také účtárnou pro kterou je vytvořena. Na jedné straně realita - staniční sestry - přepíšu papír na nástěnce a holky si to opíšou, nebo i vzkážou - a je to (nač se zabývat úpravou šablon). Na druhé straně účtárna která by nejradě jediný typ šablony pro všechny. Tolik asi k problematice "vzoru" respektive šablony.
     Přes to existuje možnost generovat individuální měsíční plány práce, které je možné individuálně doplnit o skutečně odpracované hodiny, nebo snadno pozměnit v případě potřeby.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#7 4. 9. 2019 11:13:50

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Tak snad to pomůže. Udělal jsem to v AOO a trochu popsal vzorce nebo také co se s tím dá dělat. Je to zde Výkaz upravený_V1.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#8 4. 9. 2019 19:54:22

kamlan
Člen
Registrace: 15. 9. 2016
Příspěvků: 368

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Tady je to přes kopírování buněk makrem: https://uloz.to/file/Ruj4idM7vIUz/vykaz-uprava1-kl-ods
Datová tabulka je též zvlášť v listu "data", její případné upravení/rozšíření je možné, akorát pak je třeba do makra správně zadat rozsahy buněk v té tabulce (je to tam popsáno).
V Listu vybrat ve sloupci B hodnotu z rozbalovátka a pak spustit makro z menu VYPLNIT, což nakopíruje data z tabulky (na to se dá navolit případně nějaká klávesová zkratka, popsáno dále).
Zohledňuje se to kopírování dvou řádků, ale testuje to skutečně jen jeden prázdný index (hodnota ve sloupci B) na dalším datovém řádku. Více prázdných řádků s prázdným indexem to nezkopíruje, jen jeden s vybranou hodnotou a k tomu tedy případně navíc jeden s prázdnou buňkou pod hodnotou.
Nedělá si to starosti s různě sloučenými buňkami a nakopíruje je jak jsou sloučené v datové tabulce. Zůstává také zachované formátování (jak máte třeba minuty u hodin horním indexem) a kopíruje se i barevné pozadí buněk. To prostě dělá automaticky kopírovací funkce.
Výhoda oproti vepisování vzorců je ta, že se pak ty hodiny dají upravovat ručně, kdežto ve vzorcích když někdo smázne vzorec a zadá jen ruční hodnotu tak to může být problém. Také když se pak něco do variant přidá jak již zmínil neutr, tak je nutné upravovat vzorce, ale ty někdy mohou být již tak složité, že se v nich dotyčný pořádně nevyzná a nejspíše se nasekají chyby i když se v nich "vyzná" :-).


Když makro nepůjde spustit tak bude asi potřeba snížit úroveň "paranoji" v Nástroje/ Možnosti/ OpenOffice/ Zabezpečení/ Zabezpečení maker (tu cestu mám z LO neb AOO mám jen v EN verzi, tak snad se tam ty nabídky jmenují stejně nebo obdobně).


Ještě mi AOO psalo, že nemá Java Runtime Environment (JRE - běhové prostředí Javy), ale i tak to makro spustit šlo.
AOO jsem nainstaloval portable verzi, ty portable verze lze používat aniž by bylo třeba je instalovat jako admin. Také pak fungují v pohodě paralelně na jednom počítači (jinak používám jen Libre).


Když jsem pro Den 3 zkusil automatizovat spouštění makra aby se spouštělo hned po vybrání rozbalovátka, tak to vypíše že do chráněných buněk nelze kopírovat a nevím jak to udělat aby to kopírovalo. A také nevím, jestli je vhodné to automatické spouštění makra přes fci IF( ISBLANK(buňka);""; makro ).


Kdyžtak návod na makra je zde: https://www.openoffice.cz/navody/makra- … ffice-uvod
A klávesové zkratky se k makrům dají přiřadit přes Nástroje/ Přizpůsobit/ Klávesnice a v Kategorie se proklikat k makru. Článek třeba zde: https://www.openoffice.cz/navody/jak-pr … ozi-format



V Listu jsou ještě upravené maličkosti, jen taková kosmetika. Řádek pod posledním dnem (jako kdyby byl den 32) má též rozbalovátko což je asi zbytečné. Ale vzhledem ke kontrolovanému rozsahu buněk s rozbalovátkem nejde z tohoto rozbalovátka makro spustit.
Řádky 48/49 v Listu "Hodiny celkem & Převod do dalšího měsíce" měly v některých buňkách vložené křížky z čar kresby, tak jsem to upravil na úhlopříčkové ohraničení buněk, neboť v Libre se mi zobrazovaly v původní ukázce rozhozené.

Offline

#9 5. 9. 2019 07:30:49

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

pro kamlan :
     Použití maker pro uvedené účely jsem předem zavrhl. Zubrtoma zeřjmě není v pozici ředitele respektive v takové kdy mohl nařídit použití SW. To plyne například z jeho výroku, že nemůže ovlivnit instalaci LO místo AOO.
     Problém se dá čekat na několika záležitostech. Zejména jde asi o instalaci na serveru. Z toho plyne povolení maker a zejména instalace Javy bez které by AOO vždy hlásilo chybu. (Dělá to někdy i LO i když Javu nutně nepotřebuje tak jako AOO.)
     Mám názor, že mnohdy se bude sešit používat pod Excelem. Zde makra fungovat nebudou, ale vzorce ano. Je to běžné. Šéfové mají instalaci Excelu ale personál už nikoliv. Takže bych se něčemu takovému nedivil.


     V použitých makrech vidím potenciální chybu. Když například navolím noční tak se vyplní 2 řádky a v tom druhém zůstává aktivní „Platnost dat". Když ji nějaká sestra omylem otevře a navolí – přepíše se druhý řádek – tedy ten který měl být zachován.
     Zbrtoma požadoval vybarvení do žluta nejen pro přidané řádky bez označení (u Vás jen volba P), ale všechny řádky kdy byl zapsán nějaký výkon. To je samozřejmě detail který lze řešit jinak nežli uvádíte ve svém řešení, ale budiž stačilo by vybarvit všechny indexované položky.


     Docela je zajímavá ta chyba s uzamčenou buňkou. Také se mi nepovedlo najít kde se to dá odstranit. Použil jsem AOO i LO, zaškrtnutí ochrany buňky jsem udělal několikrát po sobě a nastavil – následně zrušil ochranu listu která to má aktivovat. Vypadá to nesmyslně. List ani dokument nejsou uzamčeny. Všechny buňky s roletkou uzamčeny jsou – běžné nikoliv – to se muselo povolit protože implicitně je tam nastaveno uzamčení – AOO i LO stejně. Přes to ta buňka zůstává stále uzamčena. Jde o formát buňky. Takže jsem začal podmíněným formátem a pokračoval.
     Nakonec jsem hledal ve stylech a zjistil velice zajímavou věc. Už první originál od zubrtoma má stránku „data" formátovanou „výchozím stylem", ale druhá je formátovaná jinak – PageStyle_List1.
     Světe div se popis formátu obsahuje hned za specifikacemi odsazení údaj : Popis stránky : Arabsky, + …...... Teoreticky jde o velikou shodu s Vaší specializací a tak by také teoreticky mohla být příčina v tom, že tento formát „PageStyle_List1" načetl při nastavování právě chybu kterou v buňce B18 komentujete.
     Ovšem jen můj dojem – kauzalita nemusí být příčinná zejména proto, že při prvním postnutí se ještě pokusy s makry ze strany zubrtoma nemohly konat a jeho roletka nic takového jako zamčení neukazuje :-)
     U nás v malé nemocnici slouží plno lékařů ze středního východu a nebude to moc odlišné od ostatních nemocnic. Takže v rámci objektivních potřeb se vyskytnou také takové, aby dokumenty měly varianty zejména pro účely osvojení si jazyka. Vypovídá to nejspíš něco o rozsahu takových potřeb nežli čehokoliv jiného.


     Nic není jednodušší nežli celý řádek smazat a chyba je pryč. Jinak kopírováním se formát přenáší. Když kopírujeme bez formátu do nového listu zůstanou jen texty. Zde se pak musí dodělat vše znovu. Takže výhodnější je chybný řádek smazat.


     Pokud tedy zavrhneme makra zbývá vyřešit přidávání řádků na konec. Lze to udělat podobně jak jsem ukazoval. Jen je potřeba přidat za datum 31 vhodný počet řádků, které budou mimo vzorce pro číslování obsahovat ještě podmínku IF((Max(úsek) + 1) > 31;"";Max(úsek)+1). Takže když se číslo někde uprostřed smaže, nebo přepíše na stejnou hodnotu jako má předchozí řádek, otevře se viditelná 31 na dalším řádku. Podle mne by stačil odhad 5-10 řádků. Správně by se měl každý měsíc přepisovat tak aby se blokovalo číslo posledního dne reálného měsíce.

     Celé řešení by mělo být ve formě šablony se kterou se dá už dělat hodně věcí. Například vydávat jednotlivé sešity na osobu, nebo jeden stejný sešit na celé oddělení a podobně. Pomocí maker by šlo podle seznamu generovat přímo vyplněné sešity včetně generálií a na každý měsíc roku přesně na míru – tedy včetně svátků.


     V minulosti jsem se zabýval podobnou věcí (šablonou plánovacího kalendáře s obsahem různých pracovních rozvrhů) a tak jsem hledal – ale bez úspěchu. Je to už pár let. Ale podíval jsem se na internetové zdroje kalendářů. Je jich dokonce více a „validnější" nežli v té době kdy jsem s tím pracoval. Já se tomu ale nemohu věnovat – dělám dost rozsáhlý projekt a jen tak bez poptávky je nesmyslné vůbec začít. Je to ale práce nejvýše tak na tři dny když to přeženu.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#10 5. 9. 2019 12:30:04

kamlan
Člen
Registrace: 15. 9. 2016
Příspěvků: 368

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

neutr: Mě to přišlo divný když jste to navzorcoval bez náznaku makra a říkal jsem si proč asi to máte bez makra. Je fakt že já o používání v podstatě čehokoliv ve stylu server-klienti nevím vůbec nic a na všechno hledím v podstatě z toho jak by se to vyřešilo oflajn. A že by klidně mohla nastat odůvodněná varianta, že na to půjde možná i někdo v Excelu mě fakt nenapadla :-).


To podbarvení vskutku bylo myšleno tak, že si lze jednotlivé položky obarvit v té datové tabulce a podle toho se to překopíruje. To případné přepsání již vyplněného následujícího řádku při výběru dvouřádkové varianty jsem neošetřoval, bral jsem to spíše jen jako prvotní ukázku. Ale to se tam dá kdyžtak dodělat. Stejně jako ta deaktivace nějakého toho rozbalovátka. Taky by se klidně dalo dodělat nějaké makro které by do Listu vložilo do těch buněk ve sloupci B rozbalovátka s indexy z datové tabulky, aby se to nemuselo při změně té datové tabulky předělávat ručně.
Ale to je všechno prostě na makra, to fakt na vzorce není.


Ono nevýhodu těch vzorců však stále vidím v tom, když se do toho prostě zasáhne ručně. Např. pro den 1 (sloupec C, Odpracováno Od) to podle vzorce vloží třeba 6 00, ale jistě se může stát, že prostě nastane nějaká situace a práce bude až od 10 00 a někdo tam prostě ručně zadá 10 00, čímž se vzorec smázne. Pak třeba někdo na další měsíc udělá kopii z tohohle listu a už to tam bude bez vzorce, při zadávání si toho, že se to nevyplní nebo vyplní špatně, někdo nemusí všimnout a bude tam chyba. Ještě horší by bylo kdyby to někdo upravil v té datové tabulce aby mu to pro daný List vyšlo a neuvědomil si, že by se to mohlo změnit pro více Listů a byla by spíše katastrofa.
Jako čistá automatika se vzorci a tedy pro neruční zasahování to myslím vyhovovat nebude, neb nějaké vyjímky proč zrovna nejdou použít předvolené tabulkové údaje jistě budou.


Ono je tam i docela pěkné to formátování minut jako horního indexu nebo to sloučení buněk a vycentrování popisků ("dovolená" apod.). Prostě to vypadá lépe než jen stále stejný text v tabulce a to vzorce taky neumožní. 


Co se týká té arabštiny, tak to je pro mě jakožto silného zájemce o arabštinu potěšující :-), ale nikdy by mě nenapadlo, že zaplé CTL (Komplexní rozvržení textu) třeba trochu pozmění Styly a to by třeba mohlo bránit nějakému vzorci ve vepisování hodnot. Nicméně co se týká takových mých "lidských zkušeností" tak nejspíše bude platit, že jak je někde arabština, tak tam něco na styl "spokojeného síťování v hierarchii" (spokojenýServer(šéf)&spokojeníKlienti(podřízení)) nikdy fungovat nebude, ba možná právě naopak v tom bude čím dál větší bučus a nespokojenost na mnoha stranách.


Do AOO jsem zkoušel "přidat" i oflajn JRE ale nevzalo mi to, možná to bude chtít 32b verzi JRE. Taky to portable AOO trvá docela dlouho než se vzpamatuje z hlášky že nemá JRE a začne fungovat normálně. Na pomalejším počítačí by to mohl být možná problém.


Takže kdyby zubrtomovi šly a vyhovovaly makra, dalo by se třeba udělat lecos - byť jak již bylo zmíněno i s těmi makry to může napáchat škody, když se do toho zasáhne nějak nečekaně. Něco se sice dá programátorsky ošetřit, ale podstata bude nejspíš taková, že to makry může vyhovovat tomu, koho ten program prostě baví a kdo s tím chce dělat a naučí se to ovládat správně; pro ty kteří k tomu budou pouze nuceni a bude jim nařízeno/napokynováno něco ve stylu "když tohle tak klikneš sem atd." to nikdy dobře fungovat nebude a možná ani nemůže. Nakonec možná zubrtomovi nezbyde než to prostě vyplňovat asi jako doteď přes Ctrl+CV z datové tabulky nebo ručně.

Offline

#11 5. 9. 2019 13:59:42

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

pro kamlan :
     Ono není tak úplně jisté co zubrtoma potřebuje. To že to budou zapisovat sestry nebo lékaři je jedna věc. Vím že je to běžná praxe. Ale ty vzorce mohou vytvořit předpis směn - plán "fárání" který určuje primariát, respektive u sester vrchní, nebo staniční (podle struktury). Lékaři jsou spíš jako otroci a zřejmě jim stačí dny volna. běžně slouží 48 hodin a pracovní dobu mají jen v "ordinacích". Mám dojem že se musí sami domluvit - ale jde o jaké služby, oddělení + ordinace .. jde.
     Plno lékařů pracuje na částečné úvazky i na několika místech a ve špitále jsou pravidelně asi jen ti kteří se ucházejí o atestaci, nebo mají ordinace s minoritní časovou náročností a dělají do toho sem tam šichtu která se dá naplánovat.


     Takže je celkem jisté, že zapisují většinou do Excelu který má s bídou hlavičku a dni v měsíci. Ony i roletky jsou náročné na pamatování a když "externista" rozbalí nabídku zkratek z roletky a nevidí hned co to znamená tak to nejspíš naseká jak do receptu třeba 7.00 - 18.30 a je mu jedno do jakého sloupce to vloží. Pak to někdo musí "doladit".
     Proto moc výrazů je jistě kontraproduktivní. Potom je třeba udělat specializované nabídky lékařům, směnovým sestrám, raňákům a podobně. Tak aby každému vyskočily jenom jeho zkratky. Je to řešitelné pomocí přihlášení se.


     Pokud bude potřebné mít jediný sešit pro více lidí - bude to oddělení - např. 1. směna ze čtyř. Všechny jiné nežli sesterské kódy se skryjí. Takže něco takového řešit má cenu až když existuje explicitní zadání. Já mám bohaté zkušenosti s tím když nabízím více, nežli je požadováno. Většinou to nikam nevede. V tomto případě to vypadá jako kdyby měl zubrtoma osobní zájem a chtěl ukázat možnosti. Věřím, že ho za to nikdo nepochválí. Stále platí že aktivní ..... je horší než třídní nepřítel. Já bych mohl povídat :-)
     Obecně mám za to, že předpis směn by tam měl být před začátkem měsíce. Skutečnou dobu potom je možné upravit přepsáním vzorce. Zdrojová tabulka by měla být uzamčena na listu bez přístupu pracovníků - jenom se čte. Tak jak je to uděláno (nevím jestli Vy nebo zubrtoma) je z pohledu bezpečnosti nesprávně. Uzamkne se list každého pracovníka aby to nemohl nikdo přepsat a měl by být skrytý, respektive stačí skrýt vzorce v předvolbě (viděl jsem buňky odemčené tak že se do nich dá psát i při zamčeném sešitě).
     Každý list může mít vlastní heslo takže to by byla starost příslušného nadřízeného. Je ale možné dát každému vlastní sešit a zamknout úplně (ochran je více druhů - pro Calc 3). Pokud by měl mít každý pracovník samostatný sešit - bylo by na místě použít Writer a tam je ochran více možností.


     Nicméně to vidím tak, že když se dnes píše růčo je i malé zautomatizování v podobě roletky výrazným vylepšením. Mám dojem že se do ničeho většího zubrtoma nepustí jedině v případě požehnání shora. Ale dá se tušit že to šéf přejde kyselým úšklebkem a je to bez komentáře zasulcováno.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#12 17. 9. 2019 21:00:13

mikess
Člen
Registrace: 29. 9. 2008
Příspěvků: 15

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Ahoj, tady posílám další verzi upravené tabulky. Nad první den jsem přidal ještě jeden řádek pro nastavení noční z posledního dne předešlého měsíce. Žluté pruhy jsou zatím jen u dnů 1-3, ale nevím jak k nim dostat ten text bez použití makra.

zde je ten soubor: https://uloz.to/file/8I5EfdWw05Ot/vykaz-uprava-2-ods

Offline

#13 18. 9. 2019 06:01:08

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

mikess napsal(a)

Ahoj, tady posílám další verzi upravené tabulky. Nad první den jsem přidal ještě jeden řádek pro nastavení noční z posledního dne předešlého měsíce. Žluté pruhy jsou zatím jen u dnů 1-3, ale nevím jak k nim dostat ten text bez použití makra.

zde je ten soubor: https://uloz.to/file/8I5EfdWw05Ot/vykaz-uprava-2-ods

     Je to snadné - tedy stejné jako v buňkách sloupců C,D a E. Jen musíte upravit pole ve vzorci tak že úsek $B$61:$E$70 rozšíříte nejméně na $B$61:$Q$70 (správně až do $B$61:$V$70) a zadáte 16. sloupec tedy takto :

=IF(B16="N";$C$63;IF(B16="P";"";IF($B17="";"";VLOOKUP($B17;$B$61:$V$70;16;FALSE()))))

     Ovšem dík nešťastnému podmíněnému formátování (obsah buněk pod žlutou barvou je centrovaný) by se měl uvedený vzorec vložit do buňky ve sloupci "T". (U libre Office nelze zobrazit podmínky - alespoň ne u mne na LO 6.3 - 64 bitů - u Apache OpenOffice kterou používá autor je to v pohodě.)
     Je toho ale více. Například zubrtoma požaduje podbarvení celých řádků kde je nejaký zápis a vzorce by měly být v každé buňce formuláře kde je pracovní den.


     Šlo by udělat mnoho jednoduchých vylepšení jako je pomocný sloupec s názvem dne v týdnu podle kterého by se nastavovaly sazby příplatků a který by se vyplňoval pomocí "Automatického vyplňování dat podle sousedících buněk" (v LibreOffice "Řazené seznamy"). Šlo by tak podbarvovat i jinými barvami například víkendy, nebo stanovit sazbu příplatků (pevnou, nebo alikvótní) ap.


     Problém s "prázdnými" řádky není řešen takže na konci měsíce může dojít počet dnů a podobně. Jenže původní autor asi už ztratil zájem takže vidím efekt spíš jen v tom Vašem zájmu dopracovat docházku k dokonalosti. Může to motivovat jiného uživatele.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#14 18. 9. 2019 10:43:04

mikess
Člen
Registrace: 29. 9. 2008
Příspěvků: 15

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

pro neutr:
Tento vzorec mě taky napadl, ale nevěděl jsem, zda by tam Zubtoma nechtěl vložit něco dalšího. Ještě jsem zkoušel najít, zda není vzorec na to, aby v jedné buňce (např. B3) bylo napsáno do buňky F4 napiš "něco" a v buňce F4 to "něco" bylo vidět.

Na tom sloupečku na přidání dne v týdnu jsem také přemýšlel, ale nechtěl nijak upravovat strukturu původní tabulky.

Já jsem "prázdné řádky" pochopil tak, že tím prázdným řádkem bude další den a ne úplně prázdný řádek a o tento řádek posunuté datum.

Offline

#15 18. 9. 2019 15:16:45

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

mikess napsal(a)

pro neutr:
A) - Tento vzorec mě taky napadl, ale nevěděl jsem, zda by tam Zubtoma nechtěl vložit něco dalšího.
B) - Ještě jsem zkoušel najít, zda není vzorec na to, aby v jedné buňce (např. B3) bylo napsáno do buňky F4 napiš "něco" a v buňce F4 to "něco" bylo vidět.
C) - Na tom sloupečku na přidání dne v týdnu jsem také přemýšlel, ale nechtěl nijak upravovat strukturu původní tabulky.
D) - Já jsem "prázdné řádky" pochopil tak, že tím prázdným řádkem bude další den a ne úplně prázdný řádek a o tento řádek posunuté datum.

     ad B) a C) asi nějak nechápu co byste tam chtěl uvádět. Když zadáme něco do B3 tak se tam zalomí údaj z buňky A3. To by šlo pokud by sloupec A byl dost široký na obsah textu z buňky A3. V buňce F4 může být vzorec který bude reagovat na obsah jakékoliv jiné buňky. Klidně třeba A4. Písmo v A4 může dostat barvu podkladu (bílou) a tím se zneviditelní jestli jde o tohle.
     Celkem by to bylo do F4 jaksi pochybné, ale podobný údaj by se hodil pro vzorce které by mohly taktovat například vzorec pro určení dnů v týdnu respektive jen například "svátků" protože dny v týdnu lze navolit jako formátovaný údaj hned několika způsoby. Buď do dvou sloupců, nebo do jediného (za předpokladu že se údaj "za měsíc :" dá do jiné buňky a vlastní měsíc do roletky výběru).
     Formát čísla dne lze také upravit pomocí "vlastního formátu čísel" například na DD.MM." "NNN výsledek je celý název dne v týdnu. Pokud zadáme formát DD.MM." "NN - dostaneme jen dvě první písmena názvu dne. Když zadáme formát což v případě vzoru ukáže nějaký nesmysl, který se musí přímo v buňce přepsat na "01.01. pondělí" nebo lépe v editačním řádku na 1.1.2018 - den se pak načte automaticky sám i když se rok v buňce  nezobrazuje. Roztažením za růžek dostaneme :
01.01. pondělí (formát DD.MM." "NNN)
02.01. úterý   (formát DD.MM." "NNN)
03.01. st      (formát DD.MM." "NN)
04.01. čt      (formát DD.MM." "NN)
05.01. pá      (formát DD.MM." "NN)
06.01. so      (formát DD.MM." "NN)
......
.....
....
     Vidíme že formát (DD.MM." "NN) je asi výhodnější. Můžeme z toho odvodit podmíněný formát například do pomocného sloupce a "zneviditelnit ho". K tomu stačí vzorec =WEEKDAY(A17;2) který vrátí jedničku jako pondělí. Když bude bílá tak na ni bude podmníněný formát reagovat a uživatel nic neuvidí. Ale možností je určitě více a lze si vymyslet vlastní řešení na několik způsobů.


ad C) - výše jsem uvedl řešení do jediné buňky pomocí formátovaného čísla na "datum". Lze to ještě upravit jen na číslo pomocí formátu datum na "DD." - s tím že v příkazovém řádku nastartujeme na celé datum (v našem případě 01.01.2018). A vzorce =WEEKDAY(A17;2) fungují stejně dobře. Úplně stejně jako kdyby tam bylo celé datum (pozor musí to být formátované číslo - nikoliv textová forma).
     Úplně stejně funguje vzorec =IF(MOD(A17-1;7)=0;7;MOD(A17-1;7)) ale u AOO to podmíněný formát nevezme stejně jako WEEKDAY. Proto se musí odkázat na pomocný sloupec a číslo například takto "Y22=6". To funguje ale už to nechce pobrat podmínku z logiky OR. Takže docela je malér s malým počtem podmínek abychom mohli pokrýt 1). 1 až 2 svátky [červeně], 2). pátek + víkend [modře], 3) odpracovaný den [žlutě].
     Svátky by se mohly načítat z roletky v buňkách A4 a A5 (nejvíc 2 placené svátky v měsíci). Problém je v tom, že dva svátky načíst vyžaduje úpravu v pomocném sloupci. Podobný problém je s odpracovanými víkenky a pátky které by se měly oblišit do zelené (nebo jiné) barvy - tedy už v pořadí čtvrté. Tohle AOO nedává (LO ano - bez problémů a bez omezení počtu podmínek).
     Kdysi jsem s tím urputně bojoval a nějaké lepší výsledky jsem měl. Přes to zvítězil většinou jeden jednoduchý vzorec s odkazem na pomocný sloupec (řádek) kde jsem zahrnul vzorec s podmínkou ">" (a někdy neviditelně). Tedy první podmínka od největší hodnoty a další k menší hodnotě stejným vzorcem jen menší hodnotou. Dnes to už neřeším - pracuji většinou v LO kde takové triky nejsou potřebné.


ad D) - To jsme pochopili správně - já jsem to řešil ve svém posledním vzoru. Nevím jak Vy ale asi jste chtěl vybavit číslování dnů pomocí =Ax + 1 s tím že se manuálně přepíše startovací datum. To jste ale neuváděl - takže jen můj dojem.
     Přes to jde o údaj který se vztahuje k předešlému dni a jako jediný výkon v tom dni by to nevadilo. Vadilo by to až v případě když by například doma musel pracovník konat například pohotovost, nebo když by se vešel nástupem do práce po minimální pauze 8 (respektive 12) hodin. Například do 8.00 po noční a od 20.00 znovu jiná směna. Znám případ ostrahy objektu - strážní se střídají ve 4 ráno! nevím jak toto evidují ale dávají těm chlapům zabrat a za to minimální mzdu :-(


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#16 19. 9. 2019 09:56:57

zubrtoma
Člen
Registrace: 2. 9. 2019
Příspěvků: 6

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Dobrý den, pánové,
ač by to tak mohlo vypadat, jak bylo zmíněno výše, zájem jsem o Vaši práci a upřímnou snahu pomoci a vyřešit neřešitelné neztratil, jen jsem zaměstnán ve zdravotnictví a měl jsem čtyři noční služby obden a poté nějaké volno, nezbývala kapacita.... S Vámi vytvořenými tabulkami jsem si trochu pohrával dle návodů na dalších listech spíše zjednodušoval k použití i pro méně chápavé) - jsem schopen je přesvědčit ke spolupráci, ale jen částečně.

* zavrhl jsem přetékání dat do druhého řádku, vše by bylo nejlepší vkládat do jednoho řádku, i když jdou fakticky hodiny do druhého dne - toto účtárna akceptuje.

* dále jsem vypustil přestávky v práci, protože ty jsou u nás scifi a není je třeba do výkazu vyplňovat - nikdo to nevyžaduje - jen detail

* Pokud tu jde o podbarvení řádků, to bychom asi ani řešit nemuseli, použil jsem ho pro lepší přehlednost, dělám to tak ve svých výkazech, ale není to dle mzdové účtárny podmínkou.

* dále jsem použil kolonku čekání mimo pracoviště - to je jen pro formu - nic takového se u nás nepraktikuje, pro vložení popisku směny

* hlavní svízel a kde moje úpravy tabulky selhávají - pokud bych chtěl udělat vzorové řádky k vyplnění na směny během svátku, protože je  strašně mnoho - nevím přesně kolik - skončil jsem u 8 kombinací - jistě nebudou všechny

- svátek ve všední den -> svátek ve všední den
- svátek ve všední den -> běžný všední den
- svátek v pátek -> běžná sobota
- svátek v pátek -> sváteční sobota
- svátek v sobotu -> svátek v neděli
- svátek v sobotu -> běžná neděle
- svátek v neděli -> sváteční pondělí
- svátek v neděli -> běžné pondělí

jde hlavně o noční směny/denní jdou dvě(všední a víkendová sváteční) - směny jsou primárně 12 hodinové, nikoli další délky směny 8 hod apod. - slouží jen sestry na oddělení), potom bych se již zcela ztratil ve zkratkách v rolovacím seznamu.

* optimálně jsem si představoval nechat celou tabulku zamčenou a vyplňovat pouze variabilní kolonky - v přiloženém dokumentu modře. To by skvěle fungovalo, sčítaly by se automaticky hodiny, nešel by do toho vnést nepořádek. Napadla mne možnost sváteční dny vložit a editovat manuálně řádek od řádku, není jich v roce zase tolik, nicméně by vznikl problém, buňky by byly zamčené a i kdyby byly odemčené, přepsaly by se veškeré vzorce v nich vložené, tudíž by tabulka po uložení někým neznalým ztratila funkce.

* Jste skvělý a nápomocni, za což Vám všem velice děkuji, ale už mi přijde hloupé Vás otravovat svými požadavky, navíc vámi navrhované a popisované úpravy vzorců jsou za hranicí mého chápání a logiky. Tudíž Vám nezbývá než poděkovat za skvělou spolupráci a super, i když nekompletní, řešení. Pokud by přece jen někdo věděl, jak z toho ven, vyplnit rukou a nerozbít tabulku a funkce, budu velice rád. S pozdravem Tomáš

// o zamykání a možnostech editace je psáno výše, zkoušel jsem to opakovaně nějak nastavit, ale stále se mi to nadaří, btw: jak psáno výše, aktivní blbec.... Vedení na moje nápady nereaguje a pouze je znevažuje, nicméně pokud by to fungovalo, alespoň pár kolegyň - po editaci pro moje směny rovněž i já, by jistě tabulku užívalo. ///

https://www.dropbox.com/s/zw7qy0fu8v91g … y.ods?dl=0

Editoval zubrtoma (19. 9. 2019 10:02:52)

Offline

#17 19. 9. 2019 12:50:42

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

zubrtoma napsal(a)

* zavrhl jsem přetékání dat do druhého řádku, vše by bylo nejlepší vkládat do jednoho řádku, i když jdou fakticky hodiny do druhého dne - toto účtárna akceptuje. OK


* dále jsem vypustil přestávky v práci, protože ty jsou u nás scifi a není je třeba do výkazu vyplňovat - nikdo to nevyžaduje - jen detail => Ano - stačí vymazat vzorce pro případné vložení manuálního přerušení > někdy to bude někdo chtít zapisovat například pokud bude opuštěno pracoviště


* Pokud tu jde o podbarvení řádků, to bychom asi ani řešit nemuseli, použil jsem ho pro lepší přehlednost, dělám to tak ve svých výkazech, ale není to dle mzdové účtárny podmínkou. => Já bych doporučoval podbarvit svátky dvěma druhy barev (placené a neplacené) a víkendy popřípadě i páteční noc jako víkend - souhlas? Navrhněte barvy kterými se podbarví pozadí. Další možnost je vypsat k datumu den v týdnu do stejného sloupce > to vyplývá z toho, že se může nechat den v měsíci bez prázdných řádků!


* dále jsem použil kolonku čekání mimo pracoviště - to je jen pro formu - nic takového se u nás nepraktikuje, pro vložení popisku směny => Chápu li to správně tak tento popisek by ukázal obsluze že navolil to co myslel že volí, nebo že se kopnul vedle. Je zde možnost udělat vedle samostatmě rozbalovací tlačítko nápověda kde by se obsluha mohla přesvědčit co která zkratka představuje - roletka podobná s těmi ve výběru směny. Potom by se zanechala pole pro poznámky kam by se hodilo zadávat o jaký svátek se jedná nebo detaily pro uživatele pracovního charakteru aj.


* hlavní svízel a kde moje úpravy tabulky selhávají - pokud bych chtěl udělat vzorové řádky k vyplnění na směny během svátku, protože je  strašně mnoho - nevím přesně kolik - skončil jsem u 8 kombinací - jistě nebudou všechny

- svátek ve všední den -> svátek ve všední den
- svátek ve všední den -> běžný všední den
- svátek v pátek -> běžná sobota
- svátek v pátek -> sváteční sobota
- svátek v sobotu -> svátek v neděli
- svátek v sobotu -> běžná neděle
- svátek v neděli -> sváteční pondělí
- svátek v neděli -> běžné pondělí
     jde hlavně o noční směny/denní jdou dvě(všední a víkendová sváteční) - směny jsou primárně 12 hodinové, nikoli další délky směny 8 hod apod. - slouží jen sestry na oddělení), potom bych se již zcela ztratil ve zkratkách v rolovacím seznamu. => Toto je řešitelný problém několika různými způsoby - udělám návrhy různých možností podle úhlu pohledu (jen pro účetní, jen primariát, respektive staniční/vrchní a nebo všichni.)


* optimálně jsem si představoval nechat celou tabulku zamčenou a vyplňovat pouze variabilní kolonky - v přiloženém dokumentu modře. To by skvěle fungovalo, sčítaly by se automaticky hodiny, nešel by do toho vnést nepořádek. Napadla mne možnost sváteční dny vložit a editovat manuálně řádek od řádku, není jich v roce zase tolik, nicméně by vznikl problém, buňky by byly zamčené a i kdyby byly odemčené, přepsaly by se veškeré vzorce v nich vložené, tudíž by tabulka po uložení někým neznalým ztratila funkce. => Také více možných řešení - udělám popis.


// o zamykání a možnostech editace je psáno výše, zkoušel jsem to opakovaně nějak nastavit, ale stále se mi to nadaří  => Není problém vysvětlit jak to funguje. Jsou 3 základní druhy uzamčení. Konkrétně celý sešit pod heslem, následně uzamknout dokument "zevnitř" jako celek nebo jednotlivé listy s heslem a bez hesla. Při tom se dají nastavit některé buňky tak aby je šlo editovat a jiné nikoliv - vždy při nějak uzamčeném listu.

    Udělám vzor který bude akceptovat Vaše požadavky. Existuje ale mnoho variant takže pošlu nejprve takovou základní variantu kde bude i makro. Je dost možné že by u Vás šla spouštět makra - ale správce sítě by musel nainstalovat Javu (pokud tam není - ale možná že tam je, nebo půjdou pustit některá makra s upozorněním). Další věcí je to, že makra nepojedou pod Excelem pokud by ho někdo používal místo Apache OpenOffice.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#18 19. 9. 2019 13:45:51

zubrtoma
Člen
Registrace: 2. 9. 2019
Příspěvků: 6

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Zdravím neutr, nečekal jsem takovou briskní odpověď.
* podbarvení jistě zvýší přehlednost, jsem tedy pro, spíš nějaké neutrální barvy, typu šedá apod.

* textový popis zvolené směny by bylo vhodné zachovat v podobné formě jak jsem to navolil, je to jednak pro obsluhu i pro účtárnu, stadratně používáme zkratky které píšeme do poznámek, ale když by byl dostatek místa, lze psát celý textový popis.

* snad nikdo, kdom vrcholného managementu, nemá k dispozici instalaci Excelu, tudíž by to neměl být problém, což s javou asi problém bude, již dříve jsem vznesl požadavek, aby byla doinstalována, ale byl zamítnut. Ale třeba půjdou nějaká makra spustit.

* Asi už nemám další podněty ani námitky, oceňuji Váš zájem a čas, nechám to na Vás. Jak říkám, pokud by too již nešlo posunout dál, spokojím se s touto verzí, zamknu ji tak, aby se nedal přeuložit základní soubor v případě výmazu vzorce a bude vyřešeno.

Tomáš

Editoval zubrtoma (19. 9. 2019 13:45:59)

Offline

#19 19. 9. 2019 20:52:22

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Mrkněte na to co jsem dnes stihl Výkaz sestřičky první verze.
     Je to jenom polovina toho co bych tam chtěl udělat. Ještě schází načítání různých zkratek pro jednotlivé profese (provede se podobně tak jako v tomto vzoru načítám oddělení, profesi a jméno). Dále by tam mělo být zamykání - na samostatném listu včetně obrázkového návodu aby si to mohli uživatelé prohlédnout.
     Schází ještě kontrola vazeb v pořadí provolby (pracoviště > profese > jméno pracovníka), načítání svátků (zatím to umí až 10 let dopředu ale svátky se musí dopisovat protože se často mění). Dále vlastní podbarvení pomocí vzorce - to když někdo blbě sáhne do vzorců a potom ještě podmíněným formátem. Nyní je ale vidět i den v týdnu takže je to otázka co je výhodnější.


     Prohlédněte si prosím dobře list "Data". Odtud vše načítám. Vymyslel jsem si 10 pracovišť a 4 profese na pracovišti. Každá profese má 100 řádků. Myslím že bych zvládl i Motol :-)
     Také se podívejte na zadání datumů - vzorce akceptují volbu dle měsíce a roku. Umí vyjádřit správný den v týdnu a počet dní v měsíci. Jsou tam komentáře v buňkách. Je na uváženou zda připisovat tituly před křestní jméno a funkci za příjmení ..
     Takže nyní je nejlepší chytit to co je potřebné abych to hned upravil na míru. Já budu ráno pokračovat a kolem poledního by to mohlo už vypadat tak jak bych si představoval.

Editoval neutr (19. 9. 2019 20:59:42)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#20 19. 9. 2019 21:17:51

mikess
Člen
Registrace: 29. 9. 2008
Příspěvků: 15

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Ahoj, pokud se může upravovat tabulka, přiklonil bych se k přidání sloupečku dnů v týdnu, jak popsal neutr dříve. Do sešitu data by se přidali české svátky, které by se promítli do "hlavního sešitu" a pak by nemuselo být tolik položek v rozklikávacím seznamu.

Offline

#21 19. 9. 2019 21:45:50

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

pro : mikess
     Se svátky počítám do pole na konci formuláře s názvem "A". Bude se načítat z listu data. Absence znamenají také například paragrafy ale někdy se hodí i "zetka". U svátků je problém s tím že mohou být svátky placené jako absence - zejména ve všední den kdy lidé zůstanou doma a dostanou zaplacený průměr. Pak je ještě jinak placený svátek kdy pracovník pracuje. Já pohříchu nevím jestli se mění také příplatky za odpracovaný svátek a současně o víkendu, nebo jak je to ve všední den. To musí zubrtoma zjistit v účtárně. Oni lékaři mívají různé paušály a podobné věci. Proto chci odlišit tabulky zkratek pro různé pofese.
     Samozřejmě že když by byl přípustný samostatný sloupec pro den v týdnu mělo by to výhody ale jestli to bude vyhovovat takto tak si poradím docela dobře také. Uvidíme co zubrtoma řekne. Nejdůležitější nyní bude názor účtárny. Teprve potom budou relevantní další potřeby. Znáte to - policajt, manželka, ředitel a účetní má vždy pravdu :-)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#22 20. 9. 2019 12:20:21

kamlan
Člen
Registrace: 15. 9. 2016
Příspěvků: 368

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Tady je mé řešení, jde opět o kopírování makrem, v podstatě vylepšená první ukázka o nějakou tu kontrolu jestli se nepřepisují již vyplněné řádky apod. Také jsou potřebné rozsahy buněk pro makra v datovém listě nad datovou tabulkou a není třeba je zadávat do kódu makra. takže když se přidají sloupce či řádky do datové tabulky a zapíše se tam do jedné buňky ten její rozsah, tak to bude kopírovat i to nové aniž by se musely měnit nějaké vzorce. Jen pozor aby seděl počet sloupců datové tabulky a Listu výkazu. Jinak je to popsáno v tom datovém listu.
https://uloz.to/file/ym46zSQnKeOH/zubrt … va-kl2-ods


Po výběru z roletky je třeba spustit z menu VYPLNIT /Vyplnit řádek dle rozbalovátka. Nejde totiž přiřadit roletce aby po výběru sama spustila nějaký vzorec či makro. To automatické spouštění z minulé ukázky jsem zavrhl, neboť to i v této zubrtomově ukázce hlásilo chybu, že nejde zapisovat do uzamčených buněk. 


Co se týká podbarvování, tak jak se to v datové tabulce podbarví, takové barvy to zkopíruje, neboť to prostě sama dělá kopírovací fce getTransferable().


Nechce to mít v tabulce ve vyplňovaných řádcích žádné vzorce, neb makro je přepíše. Do zkopírovaných hodnot se tedy následně dá zasáhnout i ručně.


Makro však nic nezkopíruje pokud bude List zamčený!


Pro to jestli jdou vůbec makra spustit by mělo stačit spustit VYPLNIT /Pokročilé /DATA info hláška. To jen vypíše rozsahy z datového Listu.


Java k tomu není potřeba, do AOO portable jsem ji nedokázal dostat, pořád to psako chybu že ve vybraném adresáři prostě Java není a tak jsem ji vypl (Nástroje /Možnosti/ Java - nezaškrtávat to Java Runtime Environment). Ale tahle makra fungují i bez Javy, byť tedy netuším jak se to bude chovat na síťové instalaci.

Editoval kamlan (20. 9. 2019 12:23:42)

Offline

#23 21. 9. 2019 12:13:52

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

Tak už je to zde Výkaz sestřičky V3     Silně jsem podcenil náročnost takže je to odesíláno se spožděním den. Daly mi zabrat popisy a trošku také hledání zdrojů na internetu.
     Ještě by se dalo hodně věcí doladit, ale tohle asi stačí aby vznikla konstruktivnější debata na pracovišti zadavatele zubrtomy - a následně asi i zde.


     Nově soubor detekuje chyby z provolby, některé volby jsou zakázané. Například při přepnutí na pracovníky pracující jen ráno se volby směn vybarví jako vánoční stromeček a červeně svítí mnoho jiných věcí. To je nutné osahat a pochopit proč to je.
     Svátky a víkendy se načítají úplně vpravo do sloupce "A" a pokud je to detekovaný typ svátku tak se podbarví pole nalevo od tohoto. Mimo toho je nezávisle vidět den v týdnu úplně nalevo u datumu.


     Jsou kontrolovány i vzorce - pokud je v buňce vzorec je buňka podbarvena velice světle modrou barvou. Když tam vzorec není je tam jen bílý podklad. Popis toho všeho jsem vzdal. Udělal jsem jen popis "Zamykání", jednoduchá 2 makra pro otestování.
     Nejdůležitější kvalitativní změnou je načítání měsíčního fondu pracovní doby na každý měsíc do konce roku 2029. Ta se aktivuje přiděleným rozsahem pracovní doby. To by asi stačilo - musíte se podívat sami.

Editoval neutr (21. 9. 2019 12:16:43)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#24 27. 9. 2019 13:35:10

kamlan
Člen
Registrace: 15. 9. 2016
Příspěvků: 368

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

mikess napsal(a)

Ještě jsem zkoušel najít, zda není vzorec na to, aby v jedné buňce (např. B3) bylo napsáno do buňky F4 napiš "něco" a v buňce F4 to "něco" bylo vidět.

Já předpokládám že to bylo myšleno tak (jak mě to zprvu též napadlo), že by byla nějaká "pomocná" buňka, která by vzorcem nevyplňovala samu sebe, ale měnila by vzorcem jinou buňku. Nebo jinak, v buňce by byl vzorec který by byl schopen načítat data z jiné buňky (např. pomocí LOOKUP funkcí) a zapisovat potřebné hodnoty ještě do další buňky. Že by v B3 bylo něco ve stylu: IF(podmínka; F4=hodnota).

Pokud by do nějaké buňky šel umístit vzorec který by se získal data z jiné buňky a uměl nějaký výsledek umístit ještě do další buňky, pak by to kopírování bylo v podstatě maličkost, neb by se jen někde nadefinovalo, že na základě nějaké podmínky vyplň buňky tam a tam. Já však žádný takový vzorec nenašel a co jsem viděl, tak vzorce umí (nejspíše vždy) vyplnit akorát svou vlastní buňku (buňku ve které jsou prostě umístěné).

Co je mi však po vytvoření kopírovacího makra a zdejším testování jasné je to, že do-jiné-buňky-zapisující-vzorec by musel mít nějak ošetřeno, jak by se měl chovat kdyby došlo k zamčení. A mít různé varianty a možnosti pro to, zda-li může vzorec zapisovat do jiné buňky i když je zamčená buňka/list/sešit by mi přišlo jako zbytečně složité. Ale možná by tak mohlo nastat i víc komplikací, ale to nevím, neb neznám všechny možnosti Calcu ani jak by se to s něčím dalším potenciálně ovlivnilo.


neutr: Ta vaše ukázka mi minulou sobotu večer vskutku přišla až jako fenomenální a vůbec jsem netušil, že něco takového je možné vytvořit skutečně jen vzorci. Byl to pro mě solidní dvouhodinový IQtest a jediné na co jsem nepřišel bylo to, jak se podbarvují ty soboty/neděle/svátky, byť jsem se začal dovtipovat, že to bude přes podmíněné formátování. V neděli jsem našel na fóru vaši starší ukázku (https://forum.openoffice.cz/viewtopic.php?id=3945) jak se to obarvuje podmíněným formátováním, ale když jsem se k tomu dnes dostal, tak jsem pořád v té vaší ukázce nemohl pod LO přijít na to, jak je to uděláno a proč to tak funguje. Pak mě napadlo otevřít to v AOO a ejhle, k tomu podmíněnému formátování z té ukázky AOO přistupuje správně, kdežto LO mě nějak odmítá pustit k těm použitým nastavením. Konkrétně to je zobrazeno zde https://uloz.to/file/eNSccVio9I9Q/calc- … aoo-lo-pdf. Nevím jde-li o chybu LO nebo se zde LO již rozchází s AOO nebo v tom má prsty ještě nějaká případná kompatibilita s Excelem.


Také mi zprvu neštymovalo proč je ten sešit jen pro jednoho uživatele a nemohlo by v něm být více listů pro více zaměstnanců, ale to je vlastně tím, že v datovém listě se mění údaje dle vybraných roletek z Listu (v datech buňky Y1 a Z1 a celý ten žlutý sloupec) a poté se tyto údaje z dat opět LOOKUPují do Listu. Takže další list by výběrem roletky změnil datovou část a to by se promítlo do ostatních listů. Jedině že by v sešitě byl pro každý List vlastní datový list, což by byla již opět komplikace.


Jinak mě to vytváření popisu jak ovládat jen tu mou ukázku též nečekaně vyšťavilo (a to tam není ani zdaleka tolik možností které by šly znápovědnit jako ve vaší ukázce "co vše lze vzorci") a zjistil jsem, že vytvářet skutečně podrobné návody je mnohonásobně časově náročnější než to naprogramovat a než k tomu vytvořit "jen" programovou dokumentaci (tedy dokumentaci v podstatě pro jiné ajťáky, kde se to obejde bez podrobného popisování jednotlivých fcí programu a ovládání, neb se předpokládá znalost toho).

Vytváření těch velmi podrobných návodů pro laiky/začátečníky může být časově vskutku velmi náročné, přičemž jak jste uvedl, nemusí být zájem na tom to vůbec přečíst. Nevýhoda by též byla obsáhlou nápovědu vytvořit a poté zjistit, že uživatelé požadují nějakou změnu, která to buď rapidně mění nebo nějakou část z toho dělá naprosto zbytečnou. Ale v současnoti mi jistá "nedodělaná" dokumentace přijde prostě taková současná libreofisácká :-).


Jinak z toho co jste popsal vy + i z dalších případných kombinací co uváděl zubrtoma že by se mohly dát do roletky i když už by toho bylo moc ... vychází mi, že pokud nedojde k silnému zjednodušování a zdravotní personál bude tlačen do dále větších složitostí, možná by si již s předstihem mohli natisknout nějaké cedule nad vchod do areálu typu: "Felčar je zde až na posledním místě!"; "Chcete-li ošetření, jděte za uklízečkou, jediná má ještě drobet času"; "Scháníme porevoluční vietnamské digihry tetris, osvědčily se pro psychiatrii, neb tomu jak se to ovládá šlo ještě porozumět :-)".

Offline

#25 27. 9. 2019 17:53:11

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Jak vyplnit tabulku dle kriteria v prvním sloupci dle druhé tabulky

pro kamlana
     S těmi formáty v libre máte pravdu. Je to jinak, ale jak jsem zjistil - respektují se navzájem, Tedy AOO jen do 3 podmínek. LO jich má omezeně ale mnoho - nevím.

     Pokud máte zájem se dostat do Libre systému podmíněných formátů, tak si je postavte na něčem jednoduchém - nejlépe jednotlivé buňky - ale v AOO. Potom přejděte na LO a otevřete nabídku podmíněných formátů úplně dole > "spravovat".
     Úseky se dají udělat docela dobře. Vezmete podmíněný formát jedné buňky a upravíte ho. Je celkem stupidní, že se nedají podmínky v úpravách přesouvat v prioritě. Konkrétně jde o pořadí, která podmínka první, a pak další....
     Jednotlivé buňky nevyhodí řetězec s chybnými údaji bez kterých se neobejdeme v okamžiku kdy není podmínka plněna. Takže z jedné buňky uděláme úsek takto :
Úpravy spočívají v rozšíření podmínky z jedné buňky na určitý úsek.
     Například podmínky pro sloupce celého úseku odkazujícího na buňku mimo úsek který se má vyplnit : buňka A1 bude stát na začátku úseku - který by se měl posouvat nejprve sloupec "A" podle A1, sloupec "B" podle B1...... To je příklad podmínky "svátků". Takže odkaz na buňky které řídí formát se volají z úseku pomocí "dolarů" takto IF(A1 = něčemu (například svátku) potom $A1. Když by se řídící buňky vyskytovaly v řádku tak IF(A$1 = "S") - tohle stačí. Po úpravě načteme buňku s tímto formátem a vykopírujeme ho do celého úseku. To je asi zřejmé.
     Nyní budeme potřebovat druhou podmínku. Takže AND($A1 = "S";A$1 = "R"). Zase musíme otestovat. v celém úseku. Ale můžeme do AND, nebo OR nacpat mnoho věcí. Jde jen o to, která podmínka (ze tří možných) má prioritu. Přebíjí ty které jsou v druhém a třetím pořadí.


     Takže i když AOO má jen tři úrovně priorit, lze s tím pokrýt všechny možné potřeby které přesahují počet 3. AOO má oproti LO zjednodušenější rozhraní, ale kdo s ním umí pracovat, tak mu stačí "téměř" na vše.
     LO má výhody které jsou ale tak vymakané že jsou až nepřehledné. Například například se nabízí možnost vytvořit si vlastní barvu - to u AOO nenajdete. Nabídne se Vám vlastní paleta ale musíte ji najít zkusmo. Další možností je RGB, HSB a CYMYK. Jenže zase nastavování čísla čísla poměrů. Něco takového nikdo nedá přesně. Ale existuje možnost celkem schůdná.


     Když otevřete NOVÝ STYL > DIALOG BUŇKY > KARTA POZADÍ > VOLBA BARVA > vyskočí dialog ve kterém se dá kouzlit. Můžete například zvolit VLASTNÍ BARVY. Pokud žádné nemáte tak si ji vyrobíte pomocí volby VYBRAT. Právě pod touto volbou je dialog který jsem popisoval. Tyhle věci ale vetšinou nejsou vhodné zejména když máte nastavit barvy podle původního vzoru.
     Existují dvě podobné cesty které usnadňují takové práce :
1) použít funkci BARVAPOZADI které by měla být tady někde v příspěvcích nejméně 3x.
     Podle této funkce zjistíte číslo barvy pozadí a písma. (Dala by se uzpůsobit i na další vlastnosti). No a potom už bez problému zadáváme do makra buňky nebo úseku Cell.BackColor = číslo. Originálně je tam RGB(červená, zelená, modrá). Ale tohle číslo podmíněný formát nevezme ačkoliv by to měl být CYMYK (nevím jistě). Takže používat do podmíněných formátů to nejde.

2)   Pro barvy podmíněného formátu fungují jen HTML formáty v hexadecimálním formátu. Takže vychytávka : Vykopírujeme barvy které potřebujeme, otevřeme nový prázdný sešit a do něj toto vložíme. Následně tento Calc uložíme jako HTML a zavřeme. Následně vstoupíme tam kde je uložený a otevřeme browserem. Následně zobrazíme zdrojový kód kde tu naši barvi rozpoznáme.
     Ovšem abychom poznali z čísla o co jde, musí být v této buňce něco napsáno. To se objeví v blízkosti čísla barvy. Barva písma (pokud to potřebujeme) tam také bude. Takto můžeme udělat i celou paletu naráz.
     Po zkopírování vložíme do kolonky HTML barvy která je už na základní kartě BARVA. Nenechte se odradit. Musíte začít od prvního místa a vkládat znak po znaku (schránkou to tam nedostanete a když začnete odjinud půjde Vám hlava kolem).
     Když je tato barva zobrazena (horní okénko tak ji můžete opsat jako formát RGB ale to už je celkem zbytečné. Následně zbývá poslední krok. Stisknout tlačítko PŘIDAT (do vlastních barev). Musíte barvu pojmenovat což je výhoda. Jméno se zobrazí nad barvou v paletě vlastních barev. Takže víte co s ní a i když by byly dvě nebo více podobných - nespletou se.


     Z jiného soudku. Přišla na návštěvu dcera a jestli se může podívat na "mejla". Šel jsem postavit na kafe a ona viděla že mám něco rozdělaného. Tak jí říkám "sraž to na linku". Ale mezi tím jí zaujal nadpis v levém rohu - "Nemocnice (tuším, že Jičín)". Přišla otázka co děláš? Tak jsem jí řekl ať si překlikne kartu. "Jé to je hezké" - můžu to ukázat v práci?
     Dostal jsem vzor z jiné a mnohem větší nemocnice. Už jsem včera poslal V1 verzi a dnes (když bych tady nepsal) by byla hotová a odeslaná V2.
     Jenže mezitím jsem přišel na další vychytávky a tak dodělám V2 a přejdu na zcela jiný systém. Ty děvčata to dělají hrozným způsobem. Až bude V2 hotové - postnu to zubrtomovi. Ty holky měly mnohem lepší systém. Nevím jestli to bude takto pokračovat - tak to bude na licenci. Pochopitelně makra už zamykám. Verze tohoto sešitu ještě plně akceptuje funkčnost vzorců - bez maker a vyhovuje až na malý detail i podmínkám vzorců AOO.


     Vím co jsem poslal za problém - donucuji lidi aby praxí přišli na to jak se to dá nastavit a podobně. O manuálech vím své a je to moje noční můra. Jsou ale ještě stupně obtížnosti. Někdy potřebuji angličtinu. Slovo anglicky neumím a tak řádím na Google - rekurzivní překlady - fuj.
     Právě návody mi trvají opravdu mnohem déle nežli vlastní kódování - ale jinak to nejde i když já jsem zrovna mezi přispěvateli grafomanský typ :-)

Editoval neutr (27. 9. 2019 18:03:01)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

Zápatí