Fórum pro uživatele kancelářského balíku OpenOffice | LibreOffice
 

#1 2. 4. 2019 19:50:58

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Dobrý večer,
prosím o radu zkušené uživatele. Rád bych si zjednodušil evidenci pohybu součástek na skladě.
Jedná se vlastně o takový složitější kusovník s vazbou na sklad součástí a ručním zadáváním objednaného množství.
Respektive mám 20 typů sestav, každá se skládá z cca 30 dalších komponentů - u jednotlivých typů sestav je rozdílný počet a skladba komponentů.
Ideální výsledek si představuji, že bych zadal číslo sestavy a počet ks sestavy a jednotlivé komponenty by se mi automaticky odečítaly ze skladu a to navíc kontinuálně pro každou další objednávku.
Ovšem absolutně nevím z které strany začít a jestli to bude vhodnější založit na Calcu nebo na Base.
Za každou radu budu vděčný.

Editoval Pete (9. 4. 2019 15:04:51)

Offline

#2 2. 4. 2019 20:06:25

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Rozhodující by měl být počet položek. Jedná se o řádové objemy. Pokud se jedná o počty do 70 - 100 tisíc buněk, tak určitě Calc.
     Base je klasické řešení ale obsluha je pracnější. Zejména zavádění dat je nepříjemné. Lze sice použít sešit jako zdroj Base, nebo soubory CSV ale největší výhodou je možnost zpracovávat data vytvořená v jiných databázových motorech. Takže upřednotnit Base bych doporučoval v případech kdy je dat opravdu hodně a zdroj je v nějaké cizí formě. Base má mnoho filtrů, takže umí pracovat snad se všemi běžnými formáty.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#3 2. 4. 2019 20:20:56

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Položek není moc.
Sestavy - celkem do 30ks / jednotlivé komponenty sestav - celkem do 50ks / komponenty se z větší části opakují
Př.:
sestava A - komponenty a-1ks, b-1ks, c-2ks, d-3ks, e-1ks
Sestava B - komponenty a-2ks, b-1ks, c-2ks, d-3ks, e-1ks, f-3ks
apod.

Offline

#4 3. 4. 2019 05:51:54

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Potom určitě použijte Calc. Ovšem představu si musíte udělat sám a podle toho vytvořit struktury dat.


1.) - Struktura vlastního skladu. Ta může být různá, ale doporučil bych vytvořit takovou která je co nejlepším obrazem fyzického skladu. Strukturu jednotlivých listů podle "regálů" pokud je to možné. Ovšem dnes je to složité dík předpisům EU. Kapacity skladů jsou nežádoucí a čerpání materiálu by mělo být 100% - ní. Co se vyfasuje to se hned zpracuje a odřezky šupky hupky do šrotu. Hlava mi to nebere, ale takový je svět.
     Pokud jde o výrobu tak zde mohou být mezisklady které se průběžně doplňují aby nestála výroba. Problém je s tím, že kapacitu meziskladu (příruční sklady) musí někdo trvale kontrolovat a doplňovat. To by měl dělat nákupčí který zná výrobní potřeby.
     Vlastní databáze skladu by měla být podle unikátních kódů položek. Nejlepší jsou ty které vychází z ISO, nebo ČSN. Vlastní identifikátory (například interně vyráběné díly) se musí také podobně označit ale musíme volit správně aby nedocházelo ke kolizím. Z praxe zase plyne, že vedle identifikátoru položky musí být nějakým způsobem uveden popis který umožní zvolit náhradní typ součástky (výrobku) při změně výrobních sortimentů dodavatele a podobně.
     Není to úplně jednoznačné a není to ani jednoduché. Například sklady v potravinářské výrobě mají mnoho hygienických předpisů, nebo některé sklady podléhají specificky požárním předpisům a tak dál. Proto centrální evidence musí obsahovat i místopis a odpovědné (kontaktní) osoby.


2.) - Struktura skladu musí vycházet vstříc zejména výrobním potřebám. Uvádíte příklad shodných součástek různých dílů. Z toho se snadno vyklubou různé výrobní linky, které nezávisle pracují se stejnými součástkami. Linky si nemohou brát co se jim zlíbí, ale nesmí mít také nedostatek výrobních materiálů a součástek. Toto je věcí řízení výroby.
     Dostáváme se k obecným schematům. Sklad je široký pojem. Centrální skladovou evidenci bude využívat mnoho různých lidí (organizačních složek – a to i v případě, že firma sestává na začátku z jediné osoby. V budoucnu to může být jinak :-) ).
     Návazností je mnoho. Například evidence čerpání podle zakázek kterou použije fakturantka při ukončení akce. Podobně k takové evidenci musí přistupovat účetní firmy který by měl dostat také informaci o předpokládaných nákupech. Bezpochyby přístup potřebuje výrobní oddělení například proto, aby podle skladových zásob rozhodli který výrobek a kde se bude vyrábět například při nějakém výpadku (operativní změna výroby). Samozřejmě nákupčí musí znát detailně potřeby. Je toho docela dost a všude to bude trochu jiné.


3.) - Na centrální skladovou evidenci musíme nahlížet jako na uzel který má vnější a vnitřní vazby. Bod ad 2.) popisuje ilustrativně vazby vnější. Bod ad 1.) popisuje vazby vnitřní.
     Při kliknutí na určitou položku se musí dostat tazatel k tomu co potřebuje. Data by neměla být přístupná pro všechny uživatele stejně. Cena, nebo i počet kusů jsou strategickými údaji které výrobní sektor znát nemá. Pro výrobu (konkrétní linku) už má být k dispozici jen informace zda má kompletní materiál k určité akci. Z toho plynou různé „role" uživatelů. Někteří smí jen číst, někteří jen zapisovat, nebo obě operace ve vymezené míře.
     To znamená reálné omezení práv aby se nikdo nehrabal v datech se kterými není oprávněn pracovat. Dostáváme se ke strukturám uživatelů. Toto je zabudováno do klasických databází, ale databáze v LO (AOO) mají celkem omezené možnosti. Calc sice nemá prakticky žádné podobné nástroje, ale má možnost například ukládat pod heslem, nebo skrývat listy. Transfer dat umožňuje funkce DDE, nebo programovaná makra. Celkem úspěšně lze nasadit systémy šablon a podobně.


4.) - Pokud se udělá správný systém šablon a struktur je možné snadno a rychle zpracovávat data podle požadavků konkrétní role uživatele.
     Musíme si uvědomit kolik vazeb budeme potřebovat vytáhnout z centrální evidence. Jen ilustrativně vnější vazby : - Peněžní deník, knihy faktur, zakázky, mzdy, logistické náklady a podobně. Podobné je to u vnitřních vazeb : - Výrobní plán, denní rozdělení výroby, externí dodávky (zejména služeb), spotřeby materiálu, pracovní plánovací kalendář a podobně.
     Například pro každou sestavu (uvádíte 30) je možné použít samostatný list (Sešit může mít až 1024 listů. Můžeme použít pro každou sestavu také samostatný sešit.). To umožňuje pro každou sestavu udělat výpisy podle položek včetně dalších údajů a poznámek. V listu může být vypracováno i výrobní schema. Při zadávání práce tak stačí šablona pomocí které zadáme výrobek a počet kusů. Nákupčímu se zobrazí souhrn potřeb včetně termínu, mistrovi výroby se vytiskne schema a počet kusů. Nákupčí potvrdí kolik položek je okamžitě k dispozici a kolik se dokoupí – podle toho se určí začátek výroby, a odhadnou se náklady na nákupy. Mistr zakáže čerpání volna, otevře položku akce do které zapisuje rozpracovanost,…. Předjednají se logistické služby (dodávky, export). Nakonec se potvrdí dodání výroby odběrateli.


     Je toho opravdu hodně a může to být velmi různorodé. Velké výroby používají specializovaný SW (SAP a podobně). Zde bychom možná dokázali nasimulovat vše ale to se velké firmě nevyplatí. Malá firma zase nemá na to, aby kupovala drahý SW a zaučila obsluhy.
     Sešity lze flexibilně přizpůsobit a výhodou je to, že se autor dobře orientuje v systému který vytvořil. Také je výhodné přizpůsobení šablon (formulářů) účetním programům, nebo programům typu „Project", „Ocep" a podobně.


     Takže jak začít : Doporučuji udělat si jednotlivé listy různých sestav. V nich udělat soupisky, schemata a potřebné poznámky. Může tam být i poznámka pro účetního, nebo nákupčího, ale samozřejmostí by měla být kalkulace na výrobu podle skutečnosti včetně zisku.
     Souhrny z jednotlivých listů spojit do prvního listu tak aby vedle jednoznačného identifikátoru byl rozevírací seznam s odkazem na konkrétní sestavy které prvek používají. Vedle skutečný stav na skladě a vedle počet plánovaný k odběru podle týdnů, nebo měsíců v roce. Ostatní musíte dovodit sám a přizpůsobit skutečnosti.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#5 3. 4. 2019 16:41:44

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Děkuji za rozsáhlou odpověď.
Možná jsem problém špatně popsal. Jedná se mi pouze o evidenci malého segmentu výroby v malé firmě, takže napojení na nějaký další výrobní nebo skladový systém, omezení uživatelských práv a kalkulace není vůbec třeba.
Měl jsem představu, že v jednom listu bude seznam a skladové množství všech komponentů, které do montáže sestav vstupují, v dalších listech asi kusovníky  - co list to typ sestavy (seznam komonentů/potřeba ks na sestavu) a v dalším listu přehled objednávek (číslo obj., typ sestavy, počet ks) - zadám typ a počet a automaticky se mi všechny potřebné komponenty odečtou ze skladu, v listu skladu vidím, kolik mi čeho zbývá nebo co chybí.
Bohužel nemohu zatím vymyslet, jak to udělat. Nejsem zkrátka expert na tabulkové procesory.

Offline

#6 3. 4. 2019 17:26:39

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Pokusím se udělat vzor. Vím že tady něco podobného bylo řešeno vícekrát v různých variantách, ale ne všechna různá řešení by Vám asi vyhovovala.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#7 3. 4. 2019 20:03:15

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

To bych vám byl velice vděčný. Stačí kostra, abych pochopil princip.

Offline

#8 4. 4. 2019 07:43:16

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Otestujte první verzi zde Sklad pro Pete


     Je to nejprimitivnější provedení pomocí vzorců a vyžaduje to něco málo operací pro odečtení. Vše je popsáno v sešitě. Až to prozkoumáte dejte připomínky. Mnoho věcí se dá dodělat, předělat, nebo postavit jinak - například na makra.
     Myslím že by tam bylo vhodné dát alespoň odkaz na schema, nebo jej rovnou vložit například odkazem aby se dalo tisknout pro výrobu a podobně.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#9 4. 4. 2019 19:32:42

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Díky! Prozkoumám. Zatím mám ale ve sloupcích C,D,F všude "Chyba:511"

Offline

#10 5. 4. 2019 04:11:34

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Aha já jsem nenapsal že použité vzorce chodí jen na Libre Office. Postaveno na Verze: 6.2.1.2 (x64)
ID sestavení: 7bcb35dc3024a62dea0caee87020152d1ee96e71. Což je předposlední verze Libre Office.


     Pokud máte starší verzi LO - měla by se aktualizovat. Pokud máte Apache Open Office můžete také přejít, nebo mohu postavit jiný systém vzorců, nebo maker který na AOO bude chodit stejně jako na LO.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#11 5. 4. 2019 07:21:15

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,468

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Posílám verzi pro AOO Sklad pro Pete AOO
     Tahle verze chodí i pod LO. Přepsal jsem pouze vzorce IFS na tvar zapouzdřených IF, což je stejně jako IFS podobné programovému "Select Case". Vnořené funkce IF jsou pouze o 3 znaky delší na každém vnořeném dotazu oproti IFS.


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#12 6. 4. 2019 10:11:42

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Díky moc! Vypadá to dobře.
Trochu jsem si to rozhodil přepsáním kusovníků a názvů listů, tak to teď odlaďuji.

Offline

#13 9. 4. 2019 15:07:11

Pete
Člen
Registrace: 28. 3. 2010
Příspěvků: 9

Re: Calc nebo Base - - VYŘEŠENO

Ještě jednou mockrát děkuji za pomoc.
Funguje perfektně.

Offline

Zápatí