Na základě popisu se toho moc poradit nedá.
1 ad. "trend". Zmiňujete, že se jedná o prodeje. Pokud chcete sledovat trend na měsíčních hodnotách, tak jeden rok je málo. U tohoto typu dat lze předpokládat sezóní změny, výsledek ovlivňuje obvykle počet víkendů/pracovních dnů, ... Pokud měsíce, tak aspoň za 3 roky. Samostatné grafy podle roků se hodí spíše ke sledování sezónnosti. Obecně nedoporučují používat vestavěné prokládání trendů v grafech. Je lepší určit trend v listu a trendovou složku do grafu přidat samostatně.
Část vlivů se dá eliminovat buď týdenními hodnotami, nebo rozdělením roku na 13 měsíců po 4 týdnech (obvykle to tak vychází) Rok začíná v 1. (iso)týdnu a končí posledním. Většina roků má 52 (iso)týdnů občas, třeba v roce 2016 bylo týdnů 53, pak jsou tyto 4týdení cykly většinou stejně velké a liší je jen počtem svátků. Přebytečný týden pokud se vyskytne, dávám do posledního období.
2) Denní hodnoty - ani to není zásadní problém - stačí vhodně zvolit filtr, jednoduchý je klouzavý průměr, u denních hodnot doporučuji délku rovnu nějakému malému násobku 7 aby se vyrovnaly výkyvy v rámci týdne.
3) Agregace hodnot - standardní variantou je použití kontingenční tabulky. V ní agregaci vytvoříte několika kliknutími myši, může zpracovávat i data z base. Pokud načítáte data z base, mělo by jít také do listu načíst přímo agregované hodnoty.
4) Vyrobit z datumu klíč typu 1 2016 - na to můžete použít funkci TEXT: =TEXT(datum; "m yyyy"), tady se to moc nehodí, jen pro informaci.