Skutečně to jde udělat vzorci, ale taková metoda je vhodná jen pro relativně malý počet položek. Nyní hovořím o obecných vzorcích s IF, AND a podobně.
Další možností vzorců jsou vyhledávací funkce jako lookup, vlookup vlookup, match apodobné zejména ve spřežení s ovládacími prvky (form) - například vybírací seznam ap. Osobně jsem dělal dost podobných věcí.
Dalším typem vzorců jsou vzorce maticové. Vynikající vlastnosti, ale trošku nepochopitelné obyčejným selským rozumem. Ve spojení s autofiltrem (nebo i bez) vynikající. Avšak právě pro určitou uživatelskou nepřehlednost (nelogičnost syntaxe) to není vhodné pro průměrného uživatele.
Jinou možností je správná úprava například pojmenovaných úseků (rychlá navigace vlevo těsně nad políčkem A1 - tz. "pole jména"). Určitou podobnou funkci například zajistíme pomocí kontingenčních tabulek (ty by však ve Vašem případě potřebovaly pomocné sloupce s čísly).
Další možností je například zapínání a vypínání podmíněných formátů, nebo nápad, se kterým přišel přispivatel "lp." - automatické dokončování. A ještě by se našly další jako například práce v Base a nevím co ještě...........
Je zde možnost naprogramovat funkce. Jde o určitý druh progamu, který má oproti ostatním tu výhodu, že ho spustíte kdekoliv se Vám zachce. Například zadáte =matice(M8;Šestihran;JemnýZávit;Pojistné), nebo jen =matice(M8;Šestihran). Funkce vygeneruje buď ovládací prvek (tlačítko, dialog ap), nebo přímo výběr.
Další možností jsou makra. Ta jsou vhodná zejména pro velké počty položek. Mohou být koncipována různě (není velký rozdíl mezi makrem jako SUB-routine a funkcí jako FUNCTION). Ale v takovém případě bych doporučil hyperlinky s podobami buď klasicky - klikačky, nebo podoby tlačítek. Funkce prakticky podobná autofiltru, ale s tím, že každé kliknutí pod libovolnou položky vygeneruje sloupec dalších hyperlinků (tlačítek). Makro pak ořeže slepé nabídky a je možné vybírat další položky. při výběru posledního (libovolně první až poslední) vypíše položku bez tlačítek a hyperlinků. Při tom se řádky neskrývají tak jako u autofiltru a mohou se automaticky vkládat do tiskové sestavy dodáku, faktury ap.
Jde tedy jen o to, do jaké míry si ceníte dojem, který na Vašeho zákazníka Vaše nabídka udělá. Nebo zda jde jen o "laciný dojem" ale funkčnost, kterou zvládne i nepříliš sběhlý uživatel. Nebo naopak efekt "vymakanosti" za cenu možné chyby, kterou sám nezvládnete opravit. (Bohu žel to je vlastnost vzorců. Stačí jen omylem něco přepsat, smazat, nebo připsat a malér je na střeše
Makra mohou být zpracována pomocí dialogů, které budou vypadat jak z komerčních programů.
Musíte se spíš rozhodnout jakou formu chcete. Přispivatel "lp." správně varuje před řešením vzorci. Uvádím to spíš jen kvůli tomuto :
Jen jsem si to chtěl ověřit, jestli neexistuje nějaká funkce, která by to omožňovala..
Přímo specializovaná funkce neexistuje, ale existuje doslova přehršel různých možností řešení které lze na to Vaše zadání aplikovat. Když se zeptáte IT specialisty, doporučí bez váhání databázi (v OpenOffice "BASE") zejména pro velký počet položek. Calc je flexibilnější.
Takže kolik položek tak průměrně evidujete? - Tedy včetně sloupců, tedy rozpadu na podsložky. Jak často to budete používat, jak často s tím pracujete, jak často se data obměňují a další věci důležité pro určení toho, co je nejvhodnější.
Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ