Fórum pro uživatele kancelářského balíku OpenOffice | LibreOffice
 

#1 20. 12. 2012 09:40:31

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,467

Šablony, šablony a zase šablony.

Jestli něco může pomoci AOO/LO k prosazení jsou to určitě šablony. Lze najít vyjímečně například "podací lístek". Porůznu jsou na netu šablony pro domácí použití, ale jsou zastaralé. Ten, kdo hledá šablonu a mohl by ji najít, tak ji prostě přeskočí, protže je už pár let stará (i když možná plně funkční a "čas" jí nic neubral). Určitě se najdou i takové, které stačí jen malinko poupravit.


   Takže postačilo by dát dohromady to, co už někdo udělal, prověřit, nashromáždit a linkovat třeba z Wiki ap. Neškodil by odkaz z fóra. Těmi "domácími šablonami" myslím například již zmíněný podací lístek, složenky typu A a C, a různé jiné formuláře z "Pošty". Dál vzory právních dokumentů, které by možná stačilo převzít z jiných zdrojů a maličko přizpůsobit, šablony pro sociálku a další orgány státní správy jako je například přihlašování vozidel a mnoho dalších. Samozřejmě nějaké vzory odchodních a jiných dopisů, hlášení pro pojišťovny a mnoho dalších.


   Další a zřejmě důležitější skupinou jsou šablony přímo pro chod státní správy. Zde je stav věcí trošku jiný. Tuším v roce 2006 byl přijat jako standard formát odf. Jediný, kdo může nějak tuto oblast vykrýt je právě balík AOO, nebo LO. Čas běží a hraje se o dost. Raději názorně příklad
EDI.jpg . Tedy moc dobře to vidět není, ale je tam doc a xls. Odf tam nemá zastoupení. Nevím, do jaké míry je ebookbrowse (portál, kde jsem obrázek načetl) korektní ke všem standardům, ale nejspíš žádnou povinnost uvádět všechny standardy nemá. A já si myslím, že nejen nemá povinnost, ale ani možnost vybrat odf. Více informací nejspíš tady : Portál uživatelů EDI.


   EDI se zabývá zejména oblastí komerční, ale existují moduly pro vedení agend, a jsou i specializované na státní správu. Fungují nejen na privátních sítích, ale i intranetech všech typů a samozřejmě také na veřejné síti.
   Tuším od roku 2014 se má 4 roky provádět monitorování státní správy a za tu dobu (a za miliardu) má být zřejmě zmapováno vše co, jak, a kde se dělá na všech úřadech a státních institucích. Samozřejmě ten kdo nabídne kancelářské aplikace s EDI získá monopol. Jak to zatím vypadá, odf nemá ani tu nejmenší šanci dostat se do státní správy. A pokud ano tak jen jako forma konvertoru OOo/MSO ale i u tom silně pochybuji.


   Jediným možným prostředkem jak stav věcí alespoň trošku změnit a dát ODF šanci, je tady a "dnes". Samozřejmě včera už bylo pozdě na to, aby se určítá míra "konkurenceschopnosti" udržela v přijatelné rovině. (To se týká také operačních systémů - tedy Linuxu, ale doufám, že tam vědí oč kráčí, takže mne zajímá jen kancelářská aplikace Writer a Calc.)
   Problém je asi takový : (pokud se v čemkoliv mýlím opravte mne). Kancelářská aplikace musí komunikovat s modelem uhnízděným na serveru. Komunikace probíhá pro veřejné síti a intranetu pomocí XML. Dominantní při tom bude specializovaný značkovací jazyk, který má také standardizované podoby, ale těch je několik druhů, zřejmě odvislých od dodavatele komunikačního modulu. Řídí se normami a jsou to otevřené protokoly, které mají podmínku "umět" nejméně standardy pro jednotlivé státy, nebo obecně v Evropě formáty ISO. Komunikační modul tedy musí umět i odf. Ovšem vzhledem k tomu, že se data do kancelářských aplikací nejen posílají, ale také se přijímají, musí být kancelářská aplikace doplněna (rozšířena) o smluvené kódy. Například kolonka "jméno" musí být správně popsána, aby protokol uměl vše přenést. Také musí umět takový protokol přečíst a vytvořit podle něho "obraz" který lze věrně založit jak v elektronické, tak v té vytištěné "papírové" podobě.. Je to asi na rozhraní uživatelského a programátorského zásahu. Problém by byl zřejmě řešitelný nějakým filtrem například přímo, nabo nepřímo přes pdf a podobně, což by bylo řešení na programátorské úrovni. Na uživatelské úrovni by to bylo například rozšíření v podobě zásuvného modulu, nebo ještě lépe "šablony".


   Takže cestou je vytvořit nejprve dostatek "domácích" šablon, poskytnout (nabídnout) státníním institucím a všem ostatním tématické okruhy. Pak se může Open Source úspěšně "ucházet" o státní správu. Velice podobný problém má Slovensko, ale má také trošku odlišnou legislativu.
   Jakmile se za těch budoucích 5-6 let ukáže, že jedinou možností je komerční MSO, dojde k úpravě zákona. To zase bude mít za důsledek například povinné zavedení do škol. V souvislosti s tím také MS sníží výdaje na reklamu a z té dnes "náš" ale i jiné portály OOo prakticky žije(í) (podívejte se kolik reklam je zde jen na MSO).
   To, že takový scenář přijde v nějaké takové podobě naznačují uměle eskalované informace typu "Freiburg". Německo je dominantním hráčem a tak je potřeba ukázat, že v Německu od OOo ustupují. A proto je pro ně snadnější reklamou podplácet konkurenci a když by bylo potřeba, tak to utnout. To se nám může snadno stát už dnes, ale potom až MS zvítězí ve státních správách EU - docela jistě. Můžeme jen čekat, nebo i něco dělat?


   Můžeme dělat - a stačí málo. Jenže to má nejvíc v ruce vedení Liberixu. Místo vydávání nefunkčních informací by stačilo vyhlásit "tématické úkoly" za symbolickou odměnu (řekněme 500 - 1000 Kč). Dal by se "zadarmo" upravit web, tak aby bylo ihned vidět co nabízí pro uživatele kancelářských aplikací - tím myslím tématické soubory šablon, ale mohl by být vytvořen také například omezený přístup jen pro státní organizace a instituce. Ten přístup se pokusit prosadit formou nabídky cílové skupině subjektů jako preferovaný ze strany fóra. Účelem by byla možnost napojení přímo z intranetů, které normálně ven nepouští. Tazatel by neměl mít nějakou pozitivní identifikaci, tak aby nešlo zjistit který subjekt se táže a který úředník dotaz položil (nemohou si dovolit riskovat, že z nich kolegové, nebo někdo jiný udělá blbce). Samzřejmě by měli mít žadatelé možnost obrátit se přímo na některého řešitele z řad fóra tak aby tento nemohl rozkrýt identitu.
   Fakt stačí málo. Samozřejmě to také bude něco málo stát, ale bylo by to v rámci Liberixu únosné.
Například komerční firmy by měly mít možnost zaplatit pomocí SMS a ne jen Flattrem buď jako libovolný příspěvek, nebo jako minimální částku za dotaz na konkrétního řešitele (obecný dotaz by měl být zadarmo).
   Řešitel be neměl vědět kdo ho oslovil (zda státní orgán, neziskovka, nebo komerční subjekt), ale může doufat, že to je právě komerční subjekt, a že se mu přičte například symbolická koruna. Na straně přístupů z venčí by mohla být informace o řešitelích například počet odpovědí v daných tématických oborech /okruzích/ detailnější statistika, nežli souhrnný "Calc, Writer, Base" ap. Zase ne tak, aby se řešitelé předháněli vágními odpověďmi (hodnocení viditelné jen ze strany dotazovaného). Nastřádané korunky pak třeba 1x za rok vyplatit. Tolik asi k motivaci řešitelů, ale může být zdaleka jinačí. Jde jen o zainteresovanost dobrovolníků z řad uživatelů.
   Určitě je zde několik schopných lidí, kteří by byli schopni udělat řešení na míru a za odměnu s tím, že Liberix zprostředkuje smlouvu o dílo, nebo podobně.


   Uvedu příklad: Pošta má elektronické zpracování dopisů a třeba i složenek. Ale chce klienty a zákázky s počtem 500 a více naráz. Takže tohle řešení (domácí šablona pro tisk na složenku) by bylo dobré pro malé firmy a jednotlivce stejně jako pro malé úřady. Rozšířit na možnost EDI platby by asi Pošta přistoupila také - kdo ví. Takových vhodných aplikací by se našlo dost. Třeba uživatelům aukra, kteří odesílají často balíčky ap.


    Dnes už se odehrává aktivní soupeření mezi komerčními firmami a nejen o klasické řešení přes domácí stanici. Stále častěji se objevují řešení pomocí mobilních zařízení, a možná by šlo přemýšlet o ekvivalentním způsobu alespoň pomocí portable verze a noťasu.


   Ale dost fabulování. Chtěl bych jen aby se diskuse držela konstruktivních postupů, jinými slovy
kdo chce, hledá řešení - ten kdo nechce hledá důvody. Takže bych prosil jen o řešení, ne o nářky.

   Já osobně bych měl zájem o nakopnutí směrem k té EDI problematice. Kde sehnat funkční protokoly a vše co je potřeba ke zprovoznění Calc, Writer komunikace s modulem EDI. Mám své práce víc, než nad hlavu, ale pro tohle jsem ochoten odbočit a vyzkoušet svá řešení.

   To, co popisuji v tomto příspěvku se týká přímo, nebo nepřímo každého z nás a nejen jako uživatelů OOo, ale i jako daňových poplatníků. Také každý může přispět řekněme nějakou šablonou, nebo alespoň radou.


Děkuji za příspěvky:

Editoval neutr (20. 12. 2012 11:19:22)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

#2 20. 12. 2012 21:16:13

Zvedavec
Člen
Registrace: 8. 11. 2004
Příspěvků: 484

Re: Šablony, šablony a zase šablony.

Sablony jsou jiste uzitecne, ale funkcnost baliku je na prvnim miste. To neni narek, to je BOHUZEL objektivni fakt.
Od toho se vse odviji.

Editoval Zvedavec (20. 12. 2012 21:21:02)


LO většinou poslední verze, na W10 prof. 32b/64b

Offline

#3 21. 12. 2012 10:38:58

neutr
Člen
Registrace: 8. 3. 2007
Příspěvků: 3,467

Re: Šablony, šablony a zase šablony.

Jak už to bývá sotva jsem dopsal včera diskusní příspěvek, tak mne napadlo prohledat ne komerční řešení, ale přímo statní správu. A našel jsem zřejmě co je potřeba. Tedy zatím se v tom moc neorientuji, protože je toho dost. Popisy datových typů a je to na stránce Státní správa základních registrů - vývojáři kde je toho mnohem víc. Bude to na dlouho.
   První odkaz obsahuje po stažení jednotlivé oblasti a protokoly XML 1. (Vzpomínám si, že někdo asi tak před rokem sháněl právě filtry pro XML, že prý to dostal za úkol). Je to sice porce a podle všeho se to upravuje neustále za běhu a podobné věci. Jenže portál také umožňuje připojení se k testovacímu prostředí. Takže pokud dnes nebude konec světa, pustím se do laborování. Dnes by se mělo slavit, protože je galaktický nový rok. Ten lunární jsme zvyklí slavit každých 365 dnů, ale tenhle jen dnes a ten příští asi za 1000 generací. :-)

Editoval neutr (21. 12. 2012 10:41:39)


Moje e-mailová adresa
Pokud je Váš problém vyřešen, označte prosím svůj příspěvek za "VYŘEŠENÝ"
Zlepšíte orientaci při vyhledávání řešení JAK OZNAČIT TÉMA ZA VYŘEŠENÉ

Offline

Zápatí