Problém je také v tom, že nemáte 2 projekty stejné a každý se musí dělat od začátku. Takže koncepce my měla být shodná i dispozičně - jen třeba víc, či méně řádků které se přidávají, mění se položky ale dispozice by měla být shodná.
Podle mne určitě každá detailní položka v jediném řádku. Máte k dispozici 1024 sloupců. Můžete všechny nepoužité skrýt. Vím že Vy raději vzorce ale i těmi to lze udělat třeba z těch pracovních listů do listu Součet, nebo přímo do Kalkulace.
Následně pro vytvoření nabídky jen skryjete vše co není kumulačním souhrnem. Myslím že bych Vám mohl udělat předlohu s makry i bez maker. Ale myslím že by to zvládli i kolegové. jen by to byla koncepce, kterou byste si musel osvojit.
A asi nejdůležitější aspekt toho, že to není primárně určeno pro někoho dalšího, takže ne vždy řeším přehlednost a srozumitelnost, hlavně když vím já, co to umí a umím to využít i když je to kostrbaté.
]]>Pak už to může být autofiltrem tak jak ukázal kabi, ale šlo by to udělat přímo v listu kde je to rozepsané, odfiltrovat vše mimo neprázdných mezisoučtů a doplit do podoby nabídkového katalogu (rozpočtu).
]]>Jak se říká dobrovolnosti se meze nekladou, ale zase netřeba to přehánět. Můžete s klidným vědomím řešit resty slíbené dříve. Tohle jednak nespěchá a nechávám to postupovat podle času a někdy i chuti. Protože ne vždy mám chuť ponořit se do vzorců a provázanosti. A samozřejmě inspirace, co mě napadne, že by se dalo zavést a aplikovat.
Tak a teď zpět na začátek:
Prvně zmíním, že jsme malá rodinná firma a zaměřujeme se na atypovou výrobu. Takže nejde mít nějak před připravené katalogy produktů, ze kterých si zákazník bude vybírat. A často se mi stává, že i když jsem předčil původní očekávání v množství proměnných, které jsem dokázal do dokumentu dostat pro zisk co nejpřesnějšího výpočtu, pořád se stává, že jsou tam rozdíly, které zanedbávám, aproximuji, nebo řeším oklikou, jako že onen dílec zapíšu místo jiné položky. (nejočividnější a nejčastější případ jsou skříňky řešící úhly, jako do podkroví, rohů, nebo prostě "designové prvky")
Základní funkcí celého tohoto dokumentu je vytvořit cenový návrh pro zákazníka a také předběžný seznam nákupu. Pro výrobu má naopak mnohem menší vliv, protože jak jsem napsal často některé věci nejsou úplně přesné, ale pro nacenění to postačí. Ve výrobě už je ale rozdíl, jestli tam lítá i 1 mm. Ale ano pomáhá často, když jsou skříňky přesné. Přesto kusovník se samozřejmě vypisuje do čistého a kontroluje se podle schválených výkresů.
Vzorníky materiálů v mobilu sice jsou a mám je, ale pořád to nepředčí fyzické vzorky povrchů, ale to je teď podružné.
Pracovní sešit A - AB
tabulka pro výpočet pantů nemusí být v každém listu, ale nevidím důvod proč by tam být neměla. Je to celé jen pro naše interní potřeby a zákazník
Dále podle popisu jsem pochopil, že chcete jít cestou cenový návrh:
Skříňka A - A Kč
Skříňka B - B Kč
Skříňka C - C Kč
Součet - D Kč
Asi by byla možnost takto postupovat, ale my dáváme souhrnnou spotřebu a nerozdělujeme co bylo použito na které konkrétní skříňce. Co se týče materiálu, není to problém, ale co se týče lidského faktoru a času už ano. Protože je těžké zapsat do ceny třeba nastavení stroje. To zabere čas T, ale pak už se na takto nastaveném stroji dají udělat dílce třeba na 6 skříněk, ale jindy zase jen 1. A u některých materiálů také, třeba LED osvětlení kde se dá sice rozdělit LED pásek, ale pak trafo a kabeláž je jeden set, ať už je to pro 1 skříňku, nebo pro 5 (tedy průběžný pásek přes celou délku).
ve výsledku - nejjednodušeji jak popsat co bych potřeboval je, aby se mi kopírovali výsledky z listu "Součty" a sloupců IJK do "graficky hezky" zpracovaného listu a vynechávalo to nulové položky.
]]>PRACOVNÍ SEŠITY A až AB :
Nejlépe ke všemu určování se hodí sloupce "G" až "M". Klidně by to mohlo být i víc sloupců a sice tak, aby sloupce obsahovaly úplně všechny komponenty které se budou fakturovat v materiálu. Takže i kování a vše možné. Zato pomocná tabulka "pantů" by tam vůbec být neměla (může být například v pomocném listu, nebo i v dialogu makra ap.
Na konci tabulky (poslední sloupec) by měla být i položka materiálu aby se dalo v souhrnech podle tohoto materiálu rekapituovat. Víme že jde o různé tloušťky stejné šířky, nebo jiný druh materiálu (překližka, tvrzený papír, masiv ap.). Takže základem by měla být rekapituace všech druhů a počtů za všechny řádky toho co je dnes pod sloupci "A" až "F". Takto jsou už pracovní sešity přibližně provedené. Zejména je nutné upravit "Pomocné výpočty" - ty světle šedé vzorce. V prvním sloupci by měly být už jen kusy a materiál. Vedle by měly být souhrny za stejný materiál protože z jedné desky může být několik dílů. Takže to by měly být další 2 sloupce které by už měly rekapituovat materiál na celý výrobek. Tyto sloupce by byly "řídké" a vybavené vzorcem SUMIF, ale může to být i bez těchto souhrnů dají se udělat jinak - například setřídit zkopírované sloupce a udělat to v sešitě Součty, nebo někde mimo. Způsobů je více možných.
SEŠIT "NOVÁ NABÍDKA".
Zde se provedou úpravy podle potřeby a přejmenují se jako "První nabídka" a podobně, protože zákazníkovi asi bude nutné nabídnout více variant.
SEŠIT "SOUČET".
Ten by měl udělat rekapituaci podle materiálu tak jak vypadá PDF. V podstatě by to byla rekapituace upravená z příslušné "Nové nabídky". Takže úprava materiál popisem vedle cena za kus bez DPH, počet kusů, celkem cena bez DPH.
Sešit součet by měl automaticky načíst sešit "Nová nabídka" a sečíst stejné položky, seřadit
podle materiálu. Následně vykopírovat do listu "Nová nabídka" - jen jako hodnoty a čísla. Toto následně vykopírovat do Writeru jako kalkulace. Další listy mohou obsahovat detailní rozpis nářezového plánu aby si zákazník mohl vše překontrolovat.
Takže já jsem už vytvořil vzor, který vyhledává "nejpodobnější nabídku" a když se vybere, vytvoří se první list "Nová nabídka". Dál jsem nepokračoval. Autor musí potvrdit změnu koncepce pracovních sešitů - jinak to nemá cenu. Tedy dle mne to není žádný velký problém, ale asi tam budou problémy o kterých nemám tušení. Čekám na potvrzení od autora. Mám dost restů které jsem slíbil dříve takže návrhy neřeším dřív nežli se autor vyjádří.
To co je v sešitu Součet nyní slouží spíše výrobě. Takže následně by to mělo být upraveno jako formát pro provedení kalkulace podle PDF vzorů.
]]>pak přišla "spotřeba materiálu.ods" která mě uměla spočítat spotřebu materiálu na zakázku (ano listy A - AB se vyplňují podle zakázky a když je vyplněno vše, co vyplněno být má, tak v listu "Součty" vidím celkovou spotřebu), ale pořád jsem si musel otvírat ceník a kalkulačkou jsem to násobil a zapisoval ručně do "Cenového návrhu". Takže jsem si mohl rovnou vynechávat nulové položky.
No a jako další krok bych viděl vytvoření nového dokumentu (listu ve "spotřeba materiálu"), který by po vyplnění hodnot v A-AB + doplnění výběru materiálů a konkrétních položek si to samo našlo cenu a v tomto listu/dokumentu se to automaticky generovalo. Pak by pro mě bylo extrémně snadné řešit změny jako: "A co změnit materiál dvířek? Přidáme/odeberem skříňku. Změníme rozměry, ..."
]]>edit - neutr byl rachlejší :-)
]]>Takže mám dojem, že ty listy A až AB jsou jen předpřipravené mustry které se doplní - tedy vyplní a rozšíří, nebo ořežou podle skutečné potřeby a pak se vloží do listu Součty. Přes to nikde nevidím ani celkový součet tak jako na nabídce v PDF - to se také asi dosadí až nakonec že?
Šlo by to kontingenční tabulkou, ale když potvrdíte, nebo upřesníte postup, tak je to lepší makrem které Vám vysype vše včetně součtu do zcela porázdného listu jen podle Vzoru podle konkretizované objednávky (Listy A až AB).
]]>zde je odkaz na 2 pdf jak vypadají třeba různé cenové návrhy na různé skříně. A to ještě není "maximum možného" protože u takové kuchyně vstupují do hry materiály pracovní desky, zádové desky,... více rozměrů a druhů ABS hran.
A všechny tyto možnosti už umím vypočítat v dokumentu spotřeby materiálu a časem třeba přibudou další (vnitřní vybavení, osvětlení,...). Ale samozřejmě často se tam vyskytují na mnoho položkách nuly, protože se tz prvky v dané zakázce zrovna nevyskytují...
Tak mohl bych vytvořit vlákno, kde nahraji tu tabulku a budu přidávat postupné updaty, aby bylo možné sledovat jak to postupuje.
]]>Vím že postupně budujete rozpočtový systém a tak ne všechny úpravy které se Vám nabídnou jako funkční pro dnešní den nemusí příště vyhovovat. Potom se budete moci vrátit k jiné verzi. Takže bych doporučil postnout vzor s dobrým popisem pokud možno veřejně.
]]>